روز جهانی غذا

۲۴مهر ماه مصادف با ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا

۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۳ کد : ۲۹۸۵۹ اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۳۱۵۴
روز ۲۴ مهر ماه مصادف با ۱۶ اکتبر ، مصادف با سالروز تاسیس سازمان فائو روز جهانی غذا نامگذاری شده است . شعار روز جهانی غذای امسال " غذا برای همه ، هیچکسی نباید فراموش شود " قرار داده شده است.

 روز جهانی غذا- غذا برای همه ، هیچکسی نباید فراموش شود.

 روز 24 مهر ماه مصادف با 16 اکتبر ، مصادف با سالروز تاسیس سازمان فائو روز جهانی غذا نامگذاری شده است . شعار روز جهانی غذای امسال " غذا برای همه ، هیچکسی نباید فراموش شود " قرار داده شده است.

   غذا، از ابتدایی ترین نیازهای انسانی و بلکه تمام موجودات زنده است و نقش اساسی ان؛ انکار ناشدنی است. اشباع غریزه گرسنگی، از آغازین روز آفرینش تا کنون، همراه آدمی بوده، به طوریکه می‌توان گفت پیشرفت های‌ شگفت انسان در عرصه صنعت و کشاورزی، مدیون پاسخ بهمین غریزه ساده و ابتدایی است.

   در قرآن نیز به این نیاز بدنی انسان توجه شده و نام عده ای از سوره ها با خوراکی ها شروع می شود. در برخی آیات، گاه به خواص برخی خوردنی ها اشاره شده ودر برخی دیگر، به حیواناتی که سازنده خوردنی های‌ مناسب و مطبوع آدمی است، اشاره گردیده است

 نقش  غذا و چگونگی تغذیه افراد یک جامعه  در سلامت، بار بیماری  و کارآیی و ارتباط آن با توسعه اقتصادی طی تحقیقات وسیع جهانی به اثبات رسیده و نشان داده شده است که سرمایه گذاری در تامین غذای سالم و سلامت تغذیه ای مردم نه تنها با صرفه و اقتصادی است بلکه از ضروریات غیر قابل اجتناب ملی بشمار می رود.

متاسفانه در طی دوسه سال اخیر ، جهان با بیماری همه گیر کرونا مواجه گردید و از طرف دیگر تغییر شرایط آب و هوایی ،افزایش قیمت ها و تنش های بین المللی بر امنیت غذایی تاثیر منفی گذاشته است. افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در سطح جهان، کشورها را به سمت بحران اسیب پذیری سوق داده است و میلیونها نفر در سراسر جهان توانایی پرداخت هزینه یک رژیم غذایی سالم را ندارند و این امر آنها را در معرض خطر بالای ناامنی غذایی و سوء تغذیه قرار داده است.

در سراسر جهان 80% از افراد با فقر شدید در مناطق روستایی زندگی می کنند و بسیاری برای زندگی متکی به کشاورزی و منابع طبیعی هستند و متاسفانه این افراد بیشترین آسیب را از بلایای طبیعی و ساخته بشر می بینند.

علاوه بر شیوع سوء تغذیه پروتئین انرژی و کمبود ریزمغذی ها ، اضافه وزن و چاقی و بیماریهای غیرواگیر مرتبط با تغذیه همچنان در حال افزایش است .

ناامنی غذایی و اشکال مختلف سوءتغذیه ناشی از کم خوری و بدخوری علاوه بر تاثیرات نامطلوب جسمانی، بر سلامت اجتماعی و روانی جامعه نیز تاثیر سوء دارد. از این رو تامین امنیت غذا و تغذیه برای جامعه  باید یکی از اهداف کلان برنامه ریزی های توسعه اقتصادی، اجتماعی  کشور باشد.

یک رژیم غذایی، زمانی رژیم غذایی سالم محسوب می شود که با تامین غذای کافی، ایمن، مغذی و متنوع نیازهای تغذیه ای افراد را تامین کند و خطر ابتلا به بیماری را در آنها کاهش دهد. این رژیم باید شامل میوه، سبزی، حبوبات و غلات سبوس دار و غذاهای کم چرب و با قند و نمک کم باشد.

با استفاده از راهنماهای غذایی و هرم غذایی مردم می توانند مواد غذایی مناسب یا جایگزین های آنها را انتخاب نموده و از یک برنامه غذایی مطلوب و انتخاب مناسب مواد غذایی که برای پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر حائز اهمیت است ، بهره مند گردند.

روز جهانی غذا ، روزی است که با تفکر در مورد مقدار مصرف غذا و جلوگیری از اسراف ، فکر گرسنگانی باشیم که این غذا می توانست آنها را از مرگ نجات دهد.

کلید واژه ها: غذا- بهداشت-اراک-روز جهانی غذا


( ۱۱ )

نظر شما :