روز ملی جوان

۱۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۱، مصادف با ۱۱ شعبان ، روز تولد حضرت علی اکبر و روز ملی جوان

۱۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۰ کد : ۳۲۸۱۸ اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۴۰۲
۱۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۱، مصادف با ۱۱ شعبان ، روز تولد حضرت علی اکبر و روز ملی جوان است ، تاریخ برگزاری هفته سلامت جوان ۷ الی ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۱است. شعار انتخابی عبارت است از: "ازدواج به هنگام، موفق و پایدار"

   مطابق تقسیم بندی جمعیتی از نظر وزارت بهداشت فرد جوان به افراد 18 تا 29 سال اطلاق می گردد. دوره جوانی در عین حال که بعنوان یک دوره گذر تدریجی از کودکی به بزرگسالی امتیازات زیادی را در بر دارد و زمان طولانی تری را برای کسب مهارت ها و آماده شدن برای آینده در اختیار جوانان می گذارد، اما معمولا دوره ای آکنده از تعارض و نوسان بین وابستگی و استقلال است. دوره جوانی عمدتا در برگیرنده افراد مجرد و یا زوج های جوان است و جهت گیری اساسی و تصمیم گیری های مهم زندگی مثل ادامه تحصیل، انتخاب شغل و انتخاب همسر در این دوره اتفاق می افتد. ازدواج آغاز ایجاد خانواده و تعهد مادام ‌العمر در زندگی است. همچنین ضمن خدمت به همسر و فرزندان خود فرصتی برای رشد و  از خودگذشتگی را فراهم می‌کند. ازدواج فراتر از یک پیوند فیزیکی یعنی پیوند عاطفی و معنوی است.

اهمیت ازدواج از آن جهت است که نحوه برطرف شدن بسیاری از نیازهای ما از نیازهای ابتدایی مانند نیاز جنسی تا نیازهای سطح بالاتر مانند نیاز به امنیت، محبت، توجه، احترام و حتی خودشکوفایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • ازدواج باعث افزایش امنیت (عاطفی، اقتصادی و ...) می‌شود.
  • افراد متاهل می‌توانند در موقعیت‌های دشوار زندگی از یکدیگر حمایت کنند.
  • ازدواج از زوجین در مقابل بیماری‌های روانی تا حد قابل توجهی محافظت می‌کند.

  ازدواج سالم زمینه ساز ارتباطات اجتماعی مناسب و به هنجاراست وافرادی که ازدواج می نمایند از نظر احساسی سالم ترند وکمتر قربانی خشونت های گوناگون اجتماعی می شوند. لازم به ذکر است که علاوه بر موارد یاد شده ، آرامش واعتماد به نفس بیشتری نیز در این افراد دیده می شود وتعهد واحساس مسئولیت بیشتری نسبت به افراد مجرد دارند.

ازدواج مزایای عاطفی بسزایی دارد. فراتر از جنبه‌های مادی ازدواج، یافتن عشق با طولانی شدن زندگی فرد، بهبود ثبات عاطفی و افزایش فرصت برای یک روحیه روانشناختی مثبت مرتبط است.

افراد متاهل کمتر دچار افسردگی می‌شوند. بیان نکردن افکار و احساسات می‌تواند منجر به افسردگی شود. البته هیچ رابطه‌ای کامل نیست. اما یک ازدواج سالم که در آن بستری فراهم باشد تا دو طرف بتوانند با احساس امنیت پیرامون افکار، احساسات و نیازهای خود حرف بزنند می‌تواند باعث تسکین اضطراب و استرس در فرد شود. افراد متاهل کیفیت خواب بهتری دارند.مطالعات نشان می دهد زنانی که زندگی زناشویی بهتری را دارند، کیفیت خواب بالاتری را نیز تجربه می‌کنند. زنانی که هرچه بیشتر از زندگی خود راضی بودند، خوابیدن برای آن‌ها راحت ‌تر بود. افراد متاهل کمتر رفتارهای پرخطر از خود نشان می‌دهند. با گذشت زمان، متاهل بودن در واقع می‌تواند رفتار افراد را به سمت رفتار بهتر و سالم‌تر تغییر دهد. به عنوان مثال افراد متاهل کمتر به اختلال سوء مصرف مواد مخدر دچار می‌شوند. افرادی که با هم زندگی می‌کنند نسبت به افراد مجرد با احتیاط بیشتری زندگی می‌کنند. زنان متاهل در مقایسه به سایر زنان که در رابطه‌ هستند اما ازدواج نکردند، ریسک کمتری را برای مواجه باخشونت خانگی تجربه می‌کنند. زنان متاهل به طور قابل توجهی کمتر از زنان مجرد یا زنانی که طلاق گرفته‌اند قربانی خشونت جنسی می‌شوند. ازدواج سرمایه اجتماعی است. پیوندهای اجتماعی ایجاد شده از طریق ازدواج نه تنها برای خانواده بلکه برای دیگران نیز از جمله جامعه سودمند است.

چند سالی است که در کشورمان شاهد تاخیر درازدواج در بین جوانان می باشیم .از عواملی که موجب این امر شده اند ، می توان به تغییر در باورها والگوهای فکری ، بعضی از مشکلات اقتصادی وعدم حمایت مکفی والدین اشاره نمود یکی از مهمترین حقوقی که والدین در قبال فرزندان جوان خوددارند : ساماندهی امر ازدواج ایشان می باشد. والدین باید بدانند که اصل ازدواج همین امر ساده و بی ‌تشریفات است. و قاعدتاً باید مانند سایر نیازهای طبیعی بدون تکلف انجام بگیرد. لیکن این حقیقت ساده از مسیر سهل و بی ‌آلایش خود خارج شده و به یک سری آداب و رسوم ، تجملات ، توقعات زائد ، غیرضروری و دست و پا گیر مبتلا گشته است، مانند مراسم سنگین عقد و عروسی، مهریه ‌های سنگین و..... این قیود زائد و دست و پا گیر بصورت جزء لاینفک ازدواج در آمده و آن را امری غیرطبیعی و دشوار ساخته است. ریشه اکثر موانع، همین قید و بندهای غیرضروری است . امید است با حمایت های قانونی و خانوادگی، و همت جوانان، شاهد افزایش نرخ ازدواج و تشکیل کانون های گرم خانواده جدید و پایداری زندگی مشترک باشیم.

مسعوده غلامی کارشناس واحد نوجوانان ، جوانان و مدارس شهرستان اراک

کلید واژه ها: جوان بهداشت سلامت جوانان


نظر شما :