حوادث چهارشنبه آخر سال

بیایید شور و شادی چهارشنبه سوری را با یک عمر غم و افسوس عوض نکنیم.

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۲ کد : ۳۲۹۹۶ اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۳۷۶
متأسفانه در سالهای اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازیهای خطرناک با با مواد منفجره و محترقه گردیده است. آتش زدن بوته های خشک و پریدن از روی آتش به تجمع جوانان در خیابان ها ، آتش زدن فشفشه و منفجر کردن ترقه و پرتاب سیگارت تبدیل شده است که می تواند خطرات متعددی را برای بسیاری از هموطنان به دنبال داشته باشد.

 

آمارها نشان می دهند که 48 درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در گروه سنی 10 تا 20 سال قرار دارند و بیشترین گروه ( بیش از 34 درصد آسیب دیدگان ) ، دانش آموزان بوده اند ، لذا آسیب های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش اروزی چهارشنبه سوری ، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد ( خصوصا کودکان و نوجوانان ) است و هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

یکی از عوامل ضروری برای پیشگیری از حوادث و اتفاقات ، ارتقای سطح آگاهی مردم و خصوصا گروههای در معرض خطر است . پیشگیری از حوادث تلخی مانند حوادث چهارشنبه سوری ، مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است و فرهنگ ایمنی بر 3 اصل استوار است : آگاهی ، آموزش و الزام .

بسیاری از والدین بدون آگاه سازی و آموزش مناسب فرندانشان ،سراغ سومین اصل (الزام ) می روند و سعی میکنند با توسل به زور و اجبار ، آنها را از کاری منع و یا به کاری ترغیب کنند ، ولی این شیوه معمولا با شکست همراه است .باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند و به آنها آموزش داد که آنها در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند.

آگاه سازی و آموزش نوجوانان و جوانان ضرورت دارد و در روند این آگاه سازی باید به شخصیت آنها احترام گذاشت و از جریحا دار کردن غرورشان پرهیز کرد. راه ایمنی از آموزش می گذرد و پیش شرط آموزش ، آگاهی است . 

 

استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد.

حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که در تهیه و ساخت موادمحترقه مشارکت دارند، رخ دهد بلکه ممکن است برای کسانی که به بازی و تماشا مشغولند نیز اتفاق بیفتد.

در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن 115 مرکز

مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی و 125 سازمان آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهید.

بیایید شور و شادی چهارشنبه سوری را با یک عمر غم و افسوس عوض نکنیم.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: چهارشنبه سوری چهرشنبه آخرسال بهداشت اراک حوادث ایمنی


نظر شما :