پوسیدگی های زیاد و متعدد دندان برای بیماران دیابتی

۰۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۹ کد : ۳۱۴۵۳ اخباراصلی
تعداد بازدید:۱۹۷
پوسیدگی های زیاد و متعدد دندان برای بیماران دیابتی

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک : بیماران دیابتی باید بیش از همه به بهداشت دهان و دندان توجه کنند.

دکتر احسان مومنی گفت : افرادی که دچار بیماری دیابت هستند در معرض عوارض بیشتری از بیماری های دهان و دندان قرار دارند که پوسیدگی زیاد به دلیل کمتر بودن بزاق دهان،یکی از آنها است .

او افزود : به دلیل کم بودن بزاق (خشکی دهان)در دهان میزان قند در بزاق نیز افزایش پیدا می کند، و در نتیجه کارکرد سیستم ایمنی در بیمارانی که دیابت کنترل نشده ای دارند،تغییر پیدا کند.

وی تاکید کرد: عوارض این بیماری می تواند پوسیدگی های متعدد باشد،پوسیدگی هایی که با وجود رعایت خوب بهداشت دهان و دندان،به طور مکرر در این افراد اتفاق می افتد

دکتر مومنی در ادامه خاطر نشان کرد : توصیه می کنیم،بیمارانیکه از بیماری خود مطلع نیستند و از پوسیدگی های متعدد رنج می برند،حتما در اولین فرصت اژمایش مربوطه را انجام دهند .

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : وجود زیاد بیماری های لثه ای از  دیگر مشکلات افرادی دیابتی است .

او افزود : تحلیل بیش از حد لثه در بیماران دیابتی می تواند باعث درگیری بسیاری از دندان ها و نهایتا شٌل شدن دندان ها شود .

وی تاکید کرد  : کی از دلایل لقی دندان ها جرم های نشسته شده بر روی آنها است اما در این افراد،تحلیل شدید لثه باعث لقی و شٌل شدن دندان ها می شود .

او افزود : زخم های دهانی متعدد و ترمیم کٌند این زخم ها از دیگر علایم بیماری دیابت و مشکلات آن در بهداشت دهان و دندان است .

دکتر مومنی برای جلوگیری از این مشکل،بیماران دیابتی را به استفاده از دهان شویه در مدتی معین توصیه کرد.

او گفت:  خشکی دهان به دلیل کم بودن بزاق،یکی دیگر از این مشکلات است که می تواند باعث افزایش سایش های دندانی و همچنین افزایش ایجاد عفونت های متعدد مخصوصا عفونت های قارچی به خصوص در افرادیکه از دندان های دستی استفاده می کنند شود.

دکتر مومنی گفت : قدم موثر برای ایجاد بهداشت دهانی خوب برای این دسته از افراد،کنترل بیماری است

او در پایان افزود : افراد دیابتی حتما باید 3 مرتبه در روز از نخ دندان و مسواک استفاده کنند،همچنین در صورت تحلیل های بی رویه لثه به پزشک و متخصص مراجعه نمایند و نیز از دهان شویه های ضدمیکروبی (فلوراید دار) استفاده و از خشک شدن دهان خود جلوگیری کرده و حداقل روزی 10 لیوان آب میل کنند

کلید واژه ها: دانشکده دندانپزشکی دیابت مراقبت دندانپزشکی در بیماران دیابتی دندان پزشکی اراک

آخرین ویرایش۰۴ دی ۱۴۰۱

( ۱ )

نظر شما :