معرفی دفتر توسعه
مقدمه
دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری شازند بهعنوان یکی از ارکان کلیدی نظام تضمین کیفیت آموزش، در راستای سیاستها، اسناد بالادستی و آییننامه جدید «شرح وظایف مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی و دفاتر توسعه آموزش دانشکدهها» مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (1401) فعالیت مینماید. این دفتر با مأموریت ارتقای کیفیت آموزش، توانمندسازی اعضای هیأت علمی، بهبود برنامههای درسی، ارتقای آموزش بالینی، استقرار نظامهای نوین ارزشیابی و پشتیبانی از فرآیندهای خودارزیابی و اعتباربخشی، نقش مؤثری در تحقق آموزش پاسخگو، عدالتمحور و مبتنی بر نیاز جامعه ایفا میکند.
دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری شازند با پوشش رشتههای کارشناسی پرستاری و تحصیلات تکمیلی بینالملل پرستاری و با بهرهگیری از ساختارهای تخصصی، بهصورت نظاممند در جهت ارتقای مستمر کیفیت آموزش نظری و بالینی گام برمیدارد.
ساختار اجرایی و کمیتههای تخصصی دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری شازند
- کمیته آموزش بالینی
- کمیته برنامه درسی و طرح درس
- کمیته ارزیابی و تحلیل آزمونها
- کمیته خودارزیابی و اعتباربخشی
- کمیته توانمندسازی اعضای هیأت علمی
شرح وظایف دفتر توسعه آموزش (بر اساس آییننامه 1401)
ماده ۱. وظایف کلی و ارتباطات سازمانی
- طراحی و تدوین ساختار سازمانی و شرح وظایف و پیشنهاد تعداد و مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز (اعضای هیأت علمی همکار و کارشناس تماموقت) به معاونت آموزشی دانشکده/بیمارستان.
- تعریف، راهاندازی و هماهنگی واحدهای عملیاتی مرتبط با شرح وظایف (از جمله آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو، ارزشیابی و سایر واحدهای مرتبط).
- تدوین برنامه عملیاتی سالانه منطبق با شرح وظایف مصوب و ارائه جهت تصویب در شورای آموزشی دانشکده/بیمارستان.
- تدوین شیوهنامه تعامل، همکاری و ارتباطات با مراکز مهارت، دانشکدهها و بیمارستانهای بالینی (در صورت وجود).
- شرکت مسئول دفتر بهعنوان عضو دائم با حق رأی در جلسات شورای آموزشی دانشکده/بیمارستان.
- شرکت مسئول دفتر در جلسات شورای پژوهشی دانشکده/بیمارستان (بهصورت ترجیحی).
- ارائه گزارش عملکرد دورهای به معاونت آموزشی دانشکده/بیمارستان.
- ارائه گزارش عملکرد دورهای به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه.
- اجرای اقدامات خارج از شرح وظایف در صورت تصویب در شورای آموزشی، با رعایت عدم تداخل با وظایف مصوب.
ماده ۲. وظایف اختصاصی در حیطه برنامهریزی درسی
- همکاری با مرکز مطالعات در طراحی نظام مدیریت برنامههای درسی برای برنامههای در حال اجرا.
- تدوین شیوهنامههای مدیریت برنامهریزی درسی و نظارت بر اجرا، پایش و ارزشیابی آنها.
- همکاری در ارتقای کیفیت آموزشهای ارائهشده در کلیه عرصههای آموزشی.
- ارائه مشاوره و مشارکت در تدوین، بازنگری و بهروزرسانی برنامههای درسی.
- نظارت بر بهکارگیری روشهای نوین یاددهی–یادگیری در عرصههای آموزشی مرتبط.
ماده ۳. وظایف اختصاصی در حیطه توانمندسازی
- همکاری با مرکز مطالعات در طراحی شیوهنامه و برنامه توانمندسازی آموزشی شامل نیازسنجی، برنامهریزی و اجرای دورهها برای ردههای مختلف اعضای هیأت علمی و مدرسان غیرهیأت علمی.
- همکاری با مرکز مطالعات در اجرای برنامههای توانمندسازی آموزشی برای اعضای هیأت علمی و مدرسان غیرهیأت علمی.
- ارائه مشاورههای آموزشی به اعضای هیأت علمی.
- انتشار رسانهها و محتوای مرتبط با آموزش پزشکی.
ماده ۴. وظایف اختصاصی در حیطه سنجش و ارزشیابی دانشجو
- تدوین و اجرای شیوهنامه اجرایی ارزشیابی دانشجو.
- مشارکت در طراحی و مشاوره در بهکارگیری ابزارهای نوین ارزشیابی دانشجو (از جمله پورتفولیو و لاگبوک).
- نظارت بر اجرای شیوهنامه ارزشیابی دانشجو، ارائه بازخورد و همکاری با مرکز مطالعات در بهبود مستمر نظام ارزشیابی.
ماده ۵. وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی استاد
- اجرای نظام جامع ارزشیابی استاد.
- نظارت، پیگیری و تحلیل تأثیر نتایج ارزشیابی بر ارتقای عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی.
ماده ۶. وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی برنامه
- همکاری در طراحی نظام جامع ارزشیابی برنامههای آموزشی.
- ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابی برنامههای آموزشی، نظارت بر چگونگی اجرا و تحلیل نتایج.
- همکاری در اجرای برنامههای اعتباربخشی آموزشی (دانشکدهای، بیمارستانی یا مؤسسهای).
ماده ۷. وظایف اختصاصی در حیطه پژوهش در آموزش، دانشپژوهی و طرحهای نوآورانه آموزشی
- همکاری با مرکز مطالعات در تدوین شیوهنامهها و اجرای طرحهای توسعهای، فعالیتهای نوآورانه آموزشی و پژوهش در آموزش پزشکی.
- بسترسازی برای مشارکت اعضای هیأت علمی در جشنوارههای آموزشی دانشگاهی و کشوری (از جمله جشنواره شهید مطهری).
ماده ۸. وظایف اختصاصی در حیطه آموزشهای مبتنی بر جامعه و پاسخگو
- همکاری در استقرار و توسعه برنامههای آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو.
- توانمندسازی اعضای هیأت علمی و دانشجویان در حوزه آموزشهای مبتنی بر جامعه و پاسخگو.
- همکاری با مرکز مطالعات در طراحی، اجرا، پایش و ارزشیابی نظام آموزشهای مبتنی بر جامعه و پاسخگو.
ماده ۹. وظایف اختصاصی در حیطه فعالیتهای دانشجویی
- راهاندازی، حمایت و نظارت بر فعالیتهای توسعه آموزش دانشجویی در دانشکده.
- همکاری با مرکز مطالعات در توانمندسازی آموزشی اعضای کمیتههای دانشجویی توسعه آموزش.
- همکاری و تسهیل فعالیتهای مرتبط با دفتر استعدادهای درخشان.
جمع بندی:
دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری شازند با تکیه بر سیاستهای ملی، آییننامه مصوب وزارت بهداشت و همکاری مؤثر بین اعضای هیأت علمی و کارشناسان، متعهد به ارتقای کیفیت آموزش نظری و بالینی، توانمندسازی اعضا و دانشجویان و تضمین اجرای برنامههای آموزشی منطبق با نیازهای جامعه میباشد. این دفتر بهعنوان محور توسعه و بهبود مستمر آموزش در دانشکده، با پایش، ارزشیابی و بازنگری مستمر، نقش محوری در تضمین کیفیت و پاسخگویی به ذینفعان ایفا میکند.
