شیر مادر

هفته جهانی شیر مادر

۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۱ کد : ۱۰۷۸۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۴۷۷
هفته جهانی شیر مادر

بسمه تعالی

تغذیه با شیر مادر یک راه حل جهانی برای فراهم نمودن فرصت های برابر و شروع عادلانه زندگی برای تمام افراد است. این شیوه تغذیه، سلامت، رفاه و بقای زنان و کودکان در سراسر جهان را ارتقا می دهد. از تاریخ 10 لغایت 16 مرداد ماه 1399 بنام هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده است .  

شعار سال:"  سیاره ای  سالم؛  با حمایت از تغذیه با شیر مادر "

“SUPPORT BREASTFEEDING؛ FOR A HEALTHIER PLANET”-2020

  شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال 99(2020 WBW) به تأثیر تغذیه شیرخواران بر تغییرات آب و هوایی و محیط زیست و هم چنین ضرورت حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر در راستای سلامت کره خاکی و ساکنان آن می پردازد. موضوع شعار در ارتباط با بخش 3 اهداف توسعه پایدار  تنظیم شده است که ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و تغییرات آب و هوایی و محیط زیست را برجسته می کند و رویکرد آن مشارکت بین بخشی در سطح جامعه است و تاکید می کند باید همگی با هم بر ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و محیط زیست تأکید کنیم.

تغذیه با شیر مادر به پیشگیری از تمام انواع سوء تغذیه کمک می کند، امنیت غذایی شیرخواران و کودکان خردسال را تامین می کند، و در نتیجه به مردم و ملت ها برای خروج از چرخه گرسنگی و فقر کمک می کند . بنابراین زیربنا و اساس زندگی است . حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر، امری حیاتی برای یک جهان پایدارتر است.

تغذیه با شیر مادر یکی از نمونه های اصلی ارتباطات عمیق بین سلامت انسان و اکوسیستم طبیعت است. شیرمادر غذایی طبیعی و تجدید پذیر است که از لحاظ زیست محیطی ایمن و سبز است زیرا تولید و عرضه آن به مصرف کننده بدون آلودگی ، بسته بندی یا تولید زباله است. در مقابل، تغذیه مصنوعی اثرات زیست محیطی فاحشی دارد که موجب تخریب طبیعت، تهی کردن منابع طبیعی و تغییرات اقلیمی به راههای مختلف می شود. کارخانجات لبنی باعث تولید گازهای گلخانه ای می شوند. علاوه بر این، تولید، بسته بندی، ذخیره سازی، توزیع و آماده سازی شیرمصنوعی  شامل مصرف قابل توجه سوخت های فسیلی و مقادیر زیادی آب می شود.   بنابراین، تغذیه مصنوعی در انتشار گازهای گلخانه ای و کمبود آب مشارکت دارد و تغییرات اقلیمی را بیشتر تشدید می کند.

تغذیه با شیر مادر و COVID19 :

تغذیه با شیرمادر در هر شرایط اقتصادی و اجتماعی، شانس بقای شیرخوار را ارتقا داده و مزایای طولانی مدت سلامت و تکامل نوزادان وکودکان را فراهم می کند. به علاوه تغذیه با شیر مادر وضعیت سلامت مادر را بهبود می بخشد. از طرف دیگر ویروس کرونا تاکنون در شیر مادر مبتلای قطعی/ مشکوک به COVID-19 مشاهده نشده است  و انتقال  COVID-19از طریق تغذیه مستقیم از پستان مادر و از طریق شیر مادر تشخیص داده نشده است، لذا دلیلی برای قطع شیردهی یا جلوگیری از آن وجود ندارد ومادر مبتلا به کرونا ویروس با زدن ماسک و رعایت نکات بهداشتی دیگر شامل شستن دستها می تواند به شیردهی خود ادامه دهد .

گرد آوری و تنظیم:

زهرا جهانگیری

کارشناس ترویج تغذیه با شیرمادرمرکز بهداشت  شهرستان اراک


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: شیر مادر


نظر شما :