آشنایی با مسکنها ایبوپروفن

آشنایی با مسکنها

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۸ کد : ۲۳۶۹۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۵۱۵
یک گروه از داروها به نام داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی وجود دارند که دارای اثرات ضد درد و ضد التهاب هستند و فاقد کورتون(کورتیکواستروئید) می باشند. ایبوپروفن به این دسته دارویی تعلق دارد.
آشنایی با مسکنها

یک گروه از داروها به نام داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی وجود دارند که دارای اثرات ضد درد و ضد التهاب هستند و فاقد کورتون(کورتیکواستروئید) می باشند. ایبوپروفن به این دسته دارویی تعلق دارد.

این دارو در تسکین دردهایی نظیر آرتریت (التهاب مفاصل)،رگ به رگ شدن عضلات یا ضرب دیدگی استخوان،کمردرد، دندان درد،سردردهای میگرنی،دردهای پس از عمل جراحی کابرد دارد. به نظر می رسد ایبوپروفن بر روی دردهای مخاطی بهتر از سایر مسکن ها اثرگذار است. مثلا اگر لثه، گونه و یا لب به علت ضربه یا بخیه دردناک باشد ایبوپروفن گزینه مناسبی محسوب می شود.

چنان‌چه سابقه‌ی بیماری‌های تنفسی مثل آسم، کم‌خونی، ، پولیپ بینی، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، بیماری‌های کبدی، سابقه‌ی سکته‌ی مغزی و مشکلات معده و روده مانند سوزش یا زخم معده دارید پیش از مصرف این دارو با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید 

داروی ایبوپروفن ممکن است باعث خون‌ریزی معده شود. مصرف روزانه‌ی الکل و دخانیات، به خصوص همراه این دارو، خطر خون‌ریزی معده را افزایش می‌دهد.

ورم پاها یا بدن یکی از عوارض جانبی قابل توجه مصرف روزانه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است. این تورم به واسطه مایع اضافه محبوس شده در بافت های بدن شکل می گیرد.

مصرف منظم و روزانه ایبوپروفن می تواند پوشش محافظ داخلی معده را تخریب کرده و این بخش را هرچه بیشتر در معرض آسیب قرار دهد. با گذشت زمان، این شرایط ممکن است به گاستریت (التهاب معده) یا مساله ای جدی‌تر مانند زخم معده یا سوراخ شدن این اندام منجر شود که می تواند بسیار دردناک باشد، به خونریزی منجر شده و حتی زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد.

در کپسولهای نرم ژلوفن ماده موثره به صورت محلول داخل غلافهای ژلاتینی قرار گرفته و به محض رسیدن به معده این غلاف باز می شود و مواد درون خود را رها می کند به همین دلیل اثر بخشی دارو سریعتر است ، عوارض گوارشی در بروفن بیشتر است.

بروفن می تواند در صورت مصرف طولانی مدت منجر به سکته قلبی و مغزی شود. احتمال بروز این عوارض در کسانی که از قبل مشکلات قلبی داشته اند یا ریسک بالاتری از بیماریهای قلبی دارند مثل دیابت،فشارخون بالا ،مصرف دخانیات و .... بیشتر است

ایبوپروفن می تواند باعث افزایش فشارخون نیز بشود. به همین دلیل در کسانی که به مدت طولانی از این دارو مصرف می کنند باید مرتب فشارخون خود را چک کنند. در کسانی که از داروهای ضد فشارخون استفاده می کنند مصرف استامینوفن برای کاهش درد گزینه بهتری از ایبوپروفن می باشد.

کلید واژه ها: مسکن - دارو-بهداشت - اراک


( ۱۰۶ )

نظر شما :