پیشگیری و کنترل پدیکلوزیس

برگزاری کمیته هماهنگی پیشگیری و کنترل پدیکلوزیس

۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۸ کد : ۳۰۶۱۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۵۱
برگزاری کمیته هماهنگی پیشگیری و کنترل پدیکلوزیس در مراکز تجمعی مدارس با حضور رییس و کارشناس مسئولان مرکز بهداشت شهرستان اراک در مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۴ دفتر مدیریت
برگزاری کمیته هماهنگی پیشگیری و کنترل پدیکلوزیس

شپش، انگل اجباری خارجی و خون‌خوار جوامع انسانی است که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ برمی‌گردد. گرچه بهبود وضعیت بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی تاثیر به سزایی در کاهش ‌آلودگی شپش داشته اما کماکان این انگل، گستردگی جهانی دارد به طوری که از دهه 1990 به بعد در ایالات متحده آمریکا سالانه 6 تا 12 میلیون مورد ابتلا دیده شده است. این انگل در کشورهای دیگر همچون برزیل، کانادا، فرانسه، انگلیس، هندوستان و سایر مناطق نیز شایع است.

انواع شپش انسان :

1 -  شپش سر( Pediculus humanus capitis): 

 این شپش به رنگ خاکستری بوده و بدن آن مسطح می باشد . سر این شپش مخروطی و دارای دو چشم ساده و برجسته است .  اندازه متوسط آن 3/1 میلیمتر می باشد . شپش سر معمولا تخم های خود را به موهای سر می چسباند . 

2 -  شپش بدن (Pediculus humanus corporis) :

این شپش نیز تقریبا" هم شکل شپش سر بوده با این تفاوت که اندازه آنها نسبت به شپش سر بزرگتر و حدود 3 میلیمتر می باشد  شپش بدن بیشتر روی لباس ها بسر برده و برای تغذیه ، خود را به نازکترین قسمت بدن می رساند و تخم های خود را روی تار و پود لباس می چسباند .

3 _  شپش عانه (Phitirus pubis) :

رنگ این شپش هم خاکستری بوده و سر آن در یک فرو رفتگی موجود در سینه قرار دارد . اندازه آن بین 1 تا 5/1 میلیمتر می باشد .

کلید واژه ها: پدیکلوزیس بهداشت سلامت اراک مدارس


نظر شما :