روز جهانی مبارزه با سرطان

۱۵ بهمن ماه روز جهانی مبارزه با سرطان

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۵ کد : ۴۱۴۵۲ اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۵۱
 ۱۵بهمن ماه مطابق با ۴ فوریه توسط WHO به عنوان روز جهانی مبارزه با سرطان نام گذاری شده است ، به دلیل اهمیت وابعاد موضوع وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی (۷تا ۱۵ بهمن ماه) رابه عنوان هفته پویش ملی مبارزه با سرطان در نظر گرفته است

شعار پویش " من مسئولم ، برای پیشگیری از سرطان خودم  ، خانواده ام و جامعه ام "

 

سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، تومور در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.

دغدغه ای که امروزه سرطان را به عنوان یک معظل بهداشتی در سطح جهان معرفی می کند و مبارزه باآن را جزو اولویت های بهداشتی درمانی قرار می دهند ، رشد رو به افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در سطح جهان و به خصوص در کشور ما می باشد. به طوری که سالیانه بیش از 130 هزار مورد به خیل بیماران سرطانی افزوده و بیش از 56 هزارنفر نیزبه کام مرگ  می روند . در حال حاضر بیش از 300هزار نفر بیمارمبتلا به سرطان در کشور وجود دارد.

در ایران سرطان دومین  عامل مرگ و میر است  که با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور، پیشرفت علم و فناوری پزشکی و دور شدن سبک زندگی از محیط پاک و بدون آلاینده‌های سرطان‌زای صنعتی انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دو دهه آینده به دو برابر افزایش یابد.

با دانش فعلی بشر ،پیشگیری از بروز سرطان ها با کنترل عوامل خطر مقدور وتشخیص زودرس با هدف درمان قطعی در مورد بسیاری از سرطان ها امکان پذیر است.

کلید واژه ها: سرطان پیشگیری تشخیص بهداشت سلامت


نظر شما :