بیست و نه دی روز هوای پاک گرامی باد

۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۵ کد : ۷۳۴۳ اخبار اسلایدی و تصویری
تعداد بازدید:۶۹۳
بیست و نه دی روز هوای پاک گرامی باد

آلودگی هوا عبارت از وجود یک یا چند آلاینده در هوای آزاد مانند گازها، بخارات، گرد و غبار، بو، دود غلیظ و میست با کمیت، مشخصات و زمان ماند کافی که برای زندگی انسان، حیوان و گیاه خطرناک و برای اموال مضر باشد و یا به طور غیرقابل قبول مانع استفاده راحت از زندگی و اموال گردد

آلودگی هوا عوارض خطرناکی برای سلامت ریه ها و کل بدن دارد.یکی از توصیه های تغذیه ای در شرایط آلودگی هوا مصرف شیر کم چرب است زیرا کلسیم موجود در شیر از جذب سرب و فلزات سنگین موجود در هوای آلوده جلوگیری می کند.شیر به دلیل دارا بودن فسفر و منیزیم و کلسیم خنثی کننده سموم بوده همچنین دفع ادرار و دفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کند.

همچنین مصرف انواع فرآورده های پروتئینی مثل گوشت مرغ و ماهی-نخود سبز-حبوبات بویژه عدس و جوانه گندم به دلیل بالا بودن میزان روی در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود.

بهتر است میوه ها و سبزیجات در شرایط آلودگی هوا به صورت خام مصرف شوند تا ویتامین cموجود در آنها حفظ شود.

کودکان،سالمندان،مادران باردار از جمله گروههای در معرض خط آلودگی هوا هستند.

نخستین و مهم ترین توصیه در موقع اضطراری آلودگی هوا،ترک شهر در صورت امکان است و در صورت  نبود این امکان حداقل توصیه این است که افراد در معرض خطر به سطح شهر بویژه مراکز آلوده نروند.

استفاده از ماسک یکی از راههای حفاظت خود در برابر آلودگی هوا است ولی در استفاده از همین ماسک هم باید نکاتی را رعایت کرد.ماسک کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده ها را از خود عبور  می دهد به هیچ وجه توصیه نمی شود و بهتر است از ماسک های فیلتر دار و ماسکی که دهان وبینی را بطور کامل پوشش می دهد استفاده شود.

اعداد شاخص کیفیت هوا چه معنایی دارند؟

محدوده این شاخص بین 0 تا 500 متغیر است. هر چه شاخص بالاتر باشد، هوا آلوده‌تر و اثرش بر سلامتی بیشتر است. مثلا شاخص 50 نشان‌دهنده‌ی هوای پاک با اثری خیلی کم بر سلامت عموم مردم است، اما شاخص 300 نشان‌دهنده‌ی وضعیت هوای اضطراری است

خوب: AQI بین 0 و 50، رنگ سبز
کیفیت هوا رضایت‌بخش است و آلودگی هوا بی‌خطر یا کم‌خطر است.

متوسط: AQI بین 51 تا 100، رنگ زرد
کیفیت هوا قابل قبول است مگر برای تعداد بسیار کمی از افراد مثلا کسانی که نسبت به ازن حساسیت ویژه ای دارند.

ناسالم برای گروه های حساس: AQI بین 101 و 150، رنگ نارنجی
در این محدوده هم احتمال تاثیر گرفتن عموم مردم کم است اما بعضی از افراد گروههای حساس ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. مثلا افراد دارای بیماری ریوی، کهنسالان و کودکان در صورت مواجهه با این محدوده از آلاینده ازن یا افراد دارای بیماری ریوی و قلبی در صورت مواجهه با این محدوده از آلاینده ذرات معلق.

ناسالم: AQI بین 151 و 200، رنگ قرمز
هر فردی ممکن است اثرات این محدوده از شاخص را بر سلامتی‌اش احساس کند. اعضای گروههای حساس ممکن است با اثرات جدی‌تری بر سلامت خود مواجه شوند.

خیلی ناسالم: AQI بین 201 تا 300، رنگ بنفش
هشداری برای سلامتی به حساب می‌آید و بدین معنی است که هر کسی ممکن است با اثرات جدی‌تری بر سلامت خود مواجه شود.

خطرناک: AQI بالاتر از 300، رنگ ارغوانی
اخطاری جدی برای سلامت همه و اعلام وضع اضطراری است. در این وضعیت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.


( ۱ )

نظر شما :