روز جهانی دیابت

۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۸ کد : ۲۱۶۲۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۹۳
روز جهانی دیابت

در سال 1991 فدراسیون جهانی دیابت و سازمان بهداشت جهانی، تاریخ 14 نوامبر را به عنوان روز جهانی دیابت معرفی کردند؛ این روز مصادف است با تاریخ تولد «فردریک بانتینگ»؛ کسی که همراه با «چارلز بست» انسولین را کشف کرد.
بیش از 463 میلیون نفر از مردم 20 تا 79 سال در جهان مبتلا به دیابت هستند وافزایش شیوع بیماری دیابت در جهان آن را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.در کشور ما بیش از 5/5 میلیون نفر از افراد بالای 25 سال یعنی حداقل 11 درصد جمعیت مذکوراز بیماری دیابت رنج می برند. 
با تغییر سبک زندگی شمار مبتلایان به بیماری دیابت روز به روز در حال افزایش است. با توجه به عوارض بلند مدتی که دیابت می‌تواند برای فرد مبتلا، خانواده‌ها و تیم درمانی ایجاد کند. شناخت و اطلاع‌رسانی درباره این بیماری مزمن اهمیت زیادی پیدا می‌کند
 23 آبان ماه مصادف با 14 نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت و 22 لغایت 28 آبان ماه سال جاری به عنوان هفته ملی دیابت می باشد که با توجه به افزایش روزافزون مبتلایان به این بیماری، این روز با هدف افزایش آگاهی در رابطه با این بیماری، علل و عوارض آن نامگذاری شده است. 
عوارض مزمن بیماری دیابت، مسئول بیشترین ناتوانی‌ها و مرگ ‌ومیرهای ناشی از دیابت هستند؛ عوارض بیماری دیابت اغلب پس از سال‌ها قند خون بالا رخ می‌دهند. با این حال با انجام موارد زیر می‌توانید ریسک بروز عوارض دیابت را کاهش دهید:
 داروهایتان را به طور منظم مصرف کنید 
درصورتی که پزشک برای کنترل سایر عوارض از قبیل فشار خون یا کلسترول بالا دارویی تجویز کرده است آن‌ها را به طور منظم مصرف کنید
 قند خونتان را به طور مرتب اندازه‌ گیری کنید و آن‌ها را ثبت کنید
 یک رژیم غذایی سالم داشته باشید
 بطور منظم ورزش کنید؛ حداقل 30 دقیقه، 5 بار در هفته
 درصورت چاقی یا اضافه وزن، وزنتان را کاهش دهید   
 زیاد آب بنوشید
 سیگار نکشید
 پزشکتان را به طور مرتب ملاقات کنید
با وجود همه موارد گفته‌ شده، کارهای زیادی هستند که می‌توانید برای پیشگیری از ابتلا به دیابت انجام دهید.( به جز دیابت نوع 1 که قابل پیشگیری نیست.) بیماری دیابت هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان و کنترل آن زودتر آغاز شده، قند خون سریع‌تر کنترل شده و احتمال بروز عوارض دیابت کمتر می‌شود.
شعار روز جهانی دیابت در سال 1400  :   دسترسی به مراقبت های دیابت
شعار هفته ملی دیابت در سال 1400  :   مراقبت دیابت ، امروز بیشتر از همیشه 
 

کلید واژه ها: روز جهانی دیابت


نظر شما :