۱۴ نوامبر روز جهانی دیابت گرامی باد.

" با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم "
۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۰ کد : ۳۰۴۹۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۰۶
چهاردهم نوامبر مصادف با سالگرد تولد فردریک بانتینگ " کاشف انسولین " به عنوان روز جهانی دیابت در سال ۱۹۹۱ توسط فدراسیون بین المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی نامگذاری گردید. ترویج اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مساله مهم بهداشت جهانی است و در سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ با هدف " به امید دسترسی همه مبتلایان به خدمات مراقبتی دیابت در سراسر جهان " برگزار می شود.
۱۴ نوامبر روز جهانی دیابت گرامی باد.

در سال جاری نیز به منظور آگاهی عموم جامعه درباره بیماری دیابت و تاکید براهمیت مراقبت دیابت روزهای 21 لغایت 27 آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت و23 آبان مصادف با 14 نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت  با شعار  " با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم "  تعیین گردیده است.

دیابت یا بیماری قند خون یک بیماری مزمن است که طی آن قند خون ( گلوکز)  فرد مبتلا بالا رفته و متعاقبا" عوارض گوناگونی از قبیل عوارض چشمی ، کلیوی ، قلبی- عروقی ، مشکلات پوستی ، شنوایی ، آلزایمر ، افسردگی ، مشکلات دهان و دندان ، مشکلات عصبی و حتی کما  برای وی ایجاد می شود که این عوارض مسول بیشترین ناتوانی ها و مرگ ومیرهای ناشی از دیابت هستند.

عوامل متعددی چون سابقه خانوادگی ، اضافه وزن ، عدم فعالیت ، سن ، چربی خون ، بارداری ، عوامل محیطی ، فشار خون  و... در ابتلای به این بیماری تاثیر دارد که می توان با مصرف غذاهای سالم (کم کالری ، کم چرب و در مقابل فیبر بالا) ، ورزش ، داشتن وزن ایده آل ، نوشیدن آب کافی ، عدم مصرف دخانیات ، چک آپ مرتب و ... از ابتلا به آن پیشگیری کرد و حتی در صورت ابتلای به دیابت بروز عوارض را به تاخیر انداخت.

 این بیماری در طی سال های اخیر به یکی از بزرگترین اپیدمی های تاریخ در جهان تبدیل شده است و با توجه به تغییر سبک زندگی در جوامع کنونی بشری ، روز به روز بر تعداد مبتلایان افزوده می شود. در ایران حداقل 15/14 درصد جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج می برند که تعدادشان بیش از 5/7 میلیون نفر برآورد می شود.

نکته پایانی این که با پیشگیری ، تشخیص هرچه زودتر دیابت و درمان به موقع آن می توان یک زندگی طبیعی  و طول عمری طولانی داشت .  

اداره پیوند ودرمان بیماری ها - واحد دیابت

کلید واژه ها: روز جهانی دیابت 14 نوامبر


نظر شما :