هفته ملی و روز جهانی دیابت گرامی باد

دیابت : شناخت خطرات ، اقدام موثر
۲۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۵ کد : ۳۹۱۱۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۳۶
شعار کمپین سه ساله دیابت از سال ۲۰۲۳ – ۲۰۲۱ دسترسی به مراقبت دیابت Access to Diabetes care شعار اختصاصی سال ۲۰۲۳ دیابت : شناخت خطرات ، اقدام موثر KNOW  YOUR  RISK ،   KNOW  YOUR  RESPONSE
هفته ملی و روز جهانی دیابت گرامی باد

شعار کمپین سه ساله دیابت از سال 2023 2021  

دسترسی به مراقبت دیابت

Access to Diabetes care

شعار اختصاصی سال 2023

دیابت : شناخت خطرات ، اقدام موثر

KNOW  YOUR  RISK ،   KNOW  YOUR  RESPONSE

امسال نیز به منظور آگاهی عموم هموطنانمان درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت دیابت، روز ۲3 آبان ماه مصادف با 14 نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت و 20 لغایت 26 آبان ماه سال جاری به عنوان هفته ملی دیابت می باشد که با توجه به افزایش روزافزون مبتلایان به این بیماری، این روز با هدف افزایش آگاهی در رابطه با این بیماری، علل و عوارض آن نامگذاری شده است .

کمپین دیابتی ها در سالهای 2021 تا 2023 با هدف به امید دسترسی همه مبتلایان به خدمات مراقبتی دیابت در سراسر جهان برگزار می‌شود و امسال سومین سال این کمپین می باشد که براهمیت آگاهی از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای کمک به تاخیر یا جلوگیری از این بیماری و برجسته کردن تاثیر عوارض مرتبط با دیابت و اهمیت دسترسی به اطلاعات و مراقبت مناسب برای اطمینان از درمان به موقع و مدیریت آن تمرکز خواهد کرد .

 طبق آخرین آمار  بیش از 537 میلیون بزرگسال (20-79 سال) از مردم جهان مبتلا به دیابت هستند وبیش از  یک میلیون و دویست هزار نفر کودک و نوجوان نیز مبتلا به دیابت نوع 1 هستند وبه دلیل افزایش شیوع بیماری دیابت طی سال های اخیر در جهان ، این بیماری به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل شده است.

در کشور ما  15/14 درصد جمعیت بالای 25 سال که تعدادشان بیش از 5/7 میلیون نفر برآورد می شود، از بیماری دیابت رنج می برند.

علت بروز دیابت براساس انواع آن فرق می‌کند ؛ اما همه آن‌ها در یک ویژگی مشترک هستند: « بالا رفتن سطح قند خون»  که درنهایت می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند.

دیابت یا بیماری قند خون ، یک بیماری مزمن است که درمان‌ نشدن به موقع آن می‌تواند عوارضی جدی از قبیل کوری ، نارسایی کلیوی، سکته قلبی و مغزی ،  قطع اندام ها را به دنبال داشته باشد ؛ به همین جهت می‌تواند باعث ایجاد هزینه‌های طولانی‌مدت پزشکی و غیرپزشکی برای بیماران، خانواده‌ی آن‌ها، مراقبین و نظام سلامت شود.

طبق نظر اعضای کمیته برگزاری مراسم هفته ملی دیابت و روز جهانی دیابت شعار ملی هفته دیابت امسال « دیابت : شناخت خطرات ، اقدام موثر» تعیین گردید و اسامی روزهای هفته نیز به شرح جدول ذیل می باشد:

روزها هفته دیابت

تاریخ

عنوان

شنبه

20/8/1402

پیش دیابت

یکشنبه

21/8/1402

دیابت و نقش رسانه ها

دوشنبه

22/8/1402

دیابت ، آموزش و مشارکت مردمی و سمن ها (سازمان های مردم نهاد)

سه شنبه

23/8/1402

روز جهانی دیابت

دیابت: شناخت خطرات ، اقدام موثر

چهارشنبه

24/8/1402

دیابت، بهبود دسترسی به درمان

پنج شنبه

25/8/1402

دیابت ، شیوه زندگی سالم با تغذیه سالم

جمعه

26/8/1402

دیابت، شیوه زندگی سالم با فعالیت بدنی

کلید واژه ها: روز دیابت هفته جهانی دیابت


( ۳ )

نظر شما :