شناسایی خطر بیماریهای منتقله از ناقلین مانند مالاریا از اهمیت ویژه ای برخوردار است

۱۹ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۰ کد : ۴۵۸۰۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۹۵
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مالاریا از مهم ترین بیماریهای انگلی در جهان استکه از طریق نیش پشه آنوفل ماده به انسان منتقل می شود.
شناسایی خطر بیماریهای منتقله از ناقلین مانند مالاریا از اهمیت ویژه ای برخوردار است

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، «دکتر اردلان زیلابی» معاون بهداشت اراک در کارگاه آموزشی پیشگیری، شناسایی، مراقبت و درمان ناقلین لیشمانیوز و مالاریا اظهار داشت: ابه دلیل سهولت مسافرت دنیای امروزه و امکان تبادل جمعیتی آسان با مناطق مالاریا نیز خطر بروز همه گیری گسترده در مناطق مستعد و دارای پتانسیل انتقال،به دنبال ورود موارد از مناطق آلوده همواره باید در نظر باشد.آمادگی و پاسخ سریع و موثر در شناسایی موارد به حذف و پیشگیری از بروز مجدد انتقال بومی مالاریا کمک خواهد کرد. 
وی افزود: لیشمانیوز پوستی(سالک) مهم ترین و شایعترین نوع لیشمانیوز در کشور است.بنابراین انجام اقدامات مناسب و بموقع برعلیه ناقلین و مخازن این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
معاون بهداشت ادامه داد: باتوجه به اینکه بیماری توسط ناقلین(پشه خاکی) منتقل می شود،جهت کنترل و پیشگیری از بیماری نسبت به جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی و عدم رها سازی آنها در معابر باید خودداری کرد.در مناطق روستایی بهتر است از نگهداری دام در نزدیکی اماکن مسکونی و پرورش طیور خودداری نمود. 
«شهلا خرمی»، سرپرست گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشت بیان کرد: کارگاه آموزشی پیشگیری، شناسایی، مراقبت و درمان ناقلین لیشمانیوز و مالاریا جهت گروه هدف پزشکان شاغل در طرح پزشک خانواده،کارشناسان مبارزه با بیماریهای واگیر شهرستان و استان، کارشناسان مسئول بیماریهای شهرستان، مراقبین سلامت ناظر شهرستان، کارشناسان آزمایشگاه شهرستان و استان و در سالن جلسات مجتمع آموزشی الغدیر برگزار شد. 
در ابتدا دکتر زیلابی معاون بهداشتی دانشگاه در خصوص اپیدمیولوژی و اهمیت بیماریهای مالاریا و لیشمانیوز صحبت نمودند. سپس دکتر کریمی زند متخصص داخلی در خصوص تعریف بیماری، علائم، شناسایی، درمان و راه های پیشگیری از لیشمانیوز و مالاریا مطالبی را ارائه کرد. 
در ادامه دکتر مریم کریمی رئیس آزمایشگاه معاونت بهداشتی در رابطه با روش های تشخیص آزمایشگاهی و نحوه نمونه گیری مالاریا و لیشمانیوز صحبت کرد و در پایان محمد نژاد کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی در خصوص مراقبت حشره شناسی بیماری مالاریا و لیشمانیوز مطالبی را ارائه داد. 
این کارگاه با هدف بیماریابی به هنگام ،ارجاع جهت درمان بموقع و نهایتا پیشگیری از بیماریها در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد. 
همچنین این کارگاه دارای امتیاز آموزشی ضمن خدمت جهت کلیه گروه های هدف مدعو بوده است.

کلیدواژه‌ها: کارگاه آموزشی مالاریا لیشمانیوز دکتر زیلابی معاونت بهداشت


نظر شما :