سیاره سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر

۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۷ کد : ۱۰۸۲۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۲۱۶
سیاره سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر

زهره سادات جلالی کارشناس کودکان واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت دلیجان:

   شعار سال 99 هفته جهانی تغذیه با شیرمادر" سیاره ای  سالم؛  با حمایت از تغذیه با شیر مادر" است

با وجود  همه گیری کووید 19 که نظام سلامت و زندگی اجتماعی مردم را در اغلب کشورهای جهان و به ویژه بخش های مختلف کشور ما درگیر کرده و سلامت کره زمین و ساکنان آن را به مخاطره انداخته است؛ لازم است از این جنبه نیز به شعار مذکور پرداخته شود.

 

تغذیه با شیر مادر در سطح جهان می تواند جان شیرخواران را نجات داده و بار بیماریهای کودکان و همچنین مادران را کاهش دهد و در ارتقا سلامت آنان نقش کلیدی دارد. ترویج تغذیه با شیر مادر از ارکان اساسی خدمات و مراقبت های بهداشتی مادر و شیرخوار محسوب می شود

تغذیه با شیر مادر به پیشگیری از تمام انواع سوء تغذیه کمک می کند، امنیت غذایی شیرخواران و کودکان خردسال را تامین می کند و در نتیجه به مردم و ملت ها برای خروج از چرخه گرسنگی و فقر کمک می کند. بنابراین زیربنا و اساس زندگی است. حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر، امری حیاتی برای یک جهان پایدارتر است.

ملاقات های مادر در دوران بارداری و قبل از زایمان زمان بسیار مناسبی جهت حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر است. آموزش های قبل از تولد در مورد روش ها و اداره شیردهی به ویژه اگر با حمایت های پس از زایمان همراه باشد سبب تغییرات موثر و مثبت از جمله شروع موفق شیردهی پس از زایمان ، انحصاری بودن آن و تداوم شیردهی خواهد شد.

شیردهی موفق نیاز به آموزش ، حمایت و نگرش مثبت در محیط زندگی مادر دارد. لذا کارکنان نظام سلامت باید امکانات آموزش، حمایت و تشویق مناسب برای شیردهی را فراهم آورند.


( ۲ )

نظر شما :