آیا میدانید ۲۵درصد خانواده های شهرستان دلیجان تک فرزند یا بی فرزند هستند ؟؟

۱۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۹ کد : ۲۴۰۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۸۲
آیا میدانید ۲۵درصد  خانواده های شهرستان  دلیجان تک فرزند یا بی فرزند هستند ؟؟

    ناباروری یکی از معضلاتی است که 25درصد زوج ها در کشورهای در حال توسعه از آن رنج میبرند و هر ساله به جهت پیگیری، تشخیص و درمان، هزینه های سنگینی را بر دوش جامعه تحمیل می کند و این مشکل موجب شده تا مسئولین، پویش ملی ناباروری با هدف کاهش بروز و پیشگیری از ناباروری و بهبود کیفیت زندگی  زوجین نابارور در سراسر کشور از آبان تا بهمن ماه سال 97 به اجرا درآید.
    تقریبا40 درصد ناباروریها با عوامل مرتبط با زنان و 40درصد ناباروریها ناشی از عوامل مردانه است وحدود 15تا20 درصد علت ناباروری نا مشخص است.
   زوج نابارور: زوجی نابارور تلقی می شود که علیرغم تمایل به بارداری و عدم استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری و داشتن تماس جنسی منظم تا یکسال باردار نگردد و درصورتیکه سن خانم از 35 سال بیشتر باشد ، عدم بارداری به مدت 6ماه بعنوان ناباروری محسوب می شود. ناباروری یا به صورت اولیه است (تجربه بارداری وجودندارد) یابه صورت ثانویه است (تجربه بارداری وجود دارد).
عوامل موثر بر ناباروری : عوامل متعددی از جمله تغییر شیوه زندگی و نوع نگرش افراد، سبب شده تا زوجین فرزند آوری را به تاخیر اندازند که این مسئله با افزایش خطر ناباروری ، عوارض بارداری و عوارض جنینی همراه است. افزایش سن ، وزن ، تغذیه نامناسب، مصرف سیگار، قلیان، الکل، استرس، سقط، بیماریها و آلودگی های محیط ، مواد شیمیایی و بی بند و باری های جنسی و.... از عواملی هستند که باروری را تحت تاثیر قرار میدهند. 
     نتیجه گیری: پس با توجه به اینکه ما در چنین جامعه ای زندگی می کنیم بهترآن است تعداد فرزندان دلخواه خود را در سن مناسب بابرنامه ریزی تکمیل نماییم تا مجبور نباشیم درچند سال آینده با درمانهای نا باروری دست به گریبان باشیم وهزینه های هنگفتی را متقبل شویم .طبق برآوردی از زنان 10 تا 49 ساله همسردار تحت پوشش مراکز شهری و روستایی شهرستان دلیجان تقریباً 25 درصد خانواده ها تک فرزند و بی فرزند می باشند که این هشداری  برای افزایش شیوع ناباروری در شهرستان است. 
     شما با مراجعه به مراکز و پایگاههای سلامت در سطح شهر و خانه های بهداشت در روستاها میتوانید از خدمات سلامت باروری و ارزیابی از نظر ناباروری و مراقبت های پیش از بارداری بهره مند شوید.

 سمیه ابراهیمی کارشناس برنامه بهداشت باروری مرکز بهداشت دلیجان


نظر شما :