هوایی بهتر است یا زمینی؟

۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۲ کد : ۲۵۷۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۴۵۰
با استقرار بالگرد فوریت های پزشکی در اراک اعزام بیماران به بیمارستان های اراک با سرعت بیشتر انجام می شود. اما انتخاب آنها به عنوان کیس اعزام هوایی، بر اساس پروتکل خاصی است. تا کنون یک بیمار از دلیجان به اراک توسط بالگرد اعزام شده است. در آینده پد استاندارد فرود هلی کوپتر در محوطه پشت بیمارستان ساخته خواهد شد.
هوایی بهتر است یا زمینی؟

      آمار مرگ و میر ناشی از سوانح جاده ای در کشور نسبت به میانگین جهانی بالاتر است و به ازای هر 100 هزار نفر 20 نفر در سال کشته می شوند که این آمار در استان مرکزی از متوسط کشور هم بالاتر است.
     هزار و 400 کیلومتر انواع آزاد راه، راه اصلی و راه روستایی در استان مرکزی وجود دارد که چهار هزار کیلومتر آن را راه های روستایی تشکیل داده و روزانه حدود 490 هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جاده ای این استان تردد می کنند.
     دلیجان در مسیر جاده تهران- اصفهان قرار دارد و ایجاد امکانات امداد و نجات مجهز و سریع اهمیت زیادی دارد.
     استفاده از امداد هوایی جهت ارائه خدمات پزشکی در موارد اورژانس Emergency medical services helicopter=HEMS جزء موارد خاص خدمات پزشکی محسوب می شود، با توجه به این که حوادث و تروما در کشور ما شایع‌ترین علت درخواست امداد است، کاهش زمان طلایی متعاقب تروما در کاهش مرگ و میر ناشی از تروما دخیل است. 
    در همین راستا طی تفاهم نامه ای که دانشگاه علوم پزشکی با ارتش منعقد نمود، سی و ششمین اورژانس هوایی کشور  در هفته دولت در سال جاری با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان محلی در محل فرودگاه اراک به بهره برداری رسید و این استان صاحب خدمات امداد و نجات هوایی تمام وقت شد. 

     با راه اندازی اورژانس هوایی در مرکز استان، در22 آبان ماه بخشی از محوطه پشت بیمارستان امام صادق (ع)  دلیجان برای فرود بالگرد زیرسازی و تسطیح گردید و بدنبال آن استانداری، شهرداری و شورای شهر دلیجان، ساخت پد فرود استاندارد  را در آینده پذیرفتند. 

     انتخاب بیماران برای انتقال هوایی به جنسیت، سن، ملیت،  نژاد و ... بستگی ندارد. افرادی که دچار سکته های قلبی و مغزی، ترومای نافذ سینه، شکم و جمجمه، ترومای قفسه سینه که منجر به عارضه سینه مواج شده است، ترومای ستون فقرات با شواهد پاراپلژی، قطع عضو بالاتر از مچ دست و مچ پا، سوختگیهای شدید بالای 10 درصد همراه با کاهش سطح هوشیاری، شکستگی 2 یا بیشتر از استخوان بلند، شکستگی شدید لگن و ... می شوند کیس های اعزام هوایی هستند. 
 در بیمارستان پس از گزینش بیماران، با هماهنگی مسئول حراست شبکه، موضوع به ستاد هدایت استان اطلاع داده می شود. ستاد بر اساس پروتوکل و با توجه به شرایط جوی و روشنایی هوا، بالگرد را به همراه تیم فوریت ها به دلیجان اعزام می کند. 
     اولین اعزام هوایی در پنجم دیماه انجام شد. بیمار خانمی بود که پس از احیای قلبی و ریوی موفق توسط کارکنان آی سی یوی بیمارستان، توسط بالگرد به اراک منتقل شد. اگر چه انتقال هنرمند برجسته دلیجان آقای پیام نخشه و همسرش نیز پس از تصادف در جاده امر آباد همین گونه بود.


     آرزو می کنیم هیچ حادثه ای اتفاق نیافتد و همه امکانات برای درمان بیماران و مصدومین در شهرستان موجود باشد. اما تا آن زمان امیدواریم ایجاد پد استاندارد در دلیجان هر چه سریعتر به نتیجه برسد. همچنین بالگرد های ویژه اورژانس در اختیار مراکز فوریت های پزشکی استان قرار گیرد.

 رضا کیان روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دلیجان


( ۱ )

نظر شما :