تغذیه با شیر مادر از دیدگاه اسلام

۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۵ کد : ۲۸۴۲۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳۴۶
تغذیه با شیر مادر از دیدگاه اسلام

اهمیت تغذیه با شیر مادر در دین مبین اسلام :  شیر دادن عبادت است.

مطالب مهمی در مورد تغذیه با شیرمادر و احکام آن ، حدود 14 قرن پیش در قرآن کریم و روایات پیامبر ا کرم (ص) و معصومین

( علیهم السلام )  و نیز کتب فقهی که مطابق با توصیه ها و علم روز می باشد، بیان شده است.

شیر مادر بویژه آغوزحق نوزاد و اولین تغذیه حلال و طیب از مائده الهی برای شیرخواران است. در قرآن کریم در 8  آیه مستقیما بحث شیر مادر مطرح شده که مهمترین آنها آیه 233 سوره بقره است .  طبق این آیه:  مادرانی که می خواهند به نحو کامل به فرزندان خود شیر دهند، لازم است 2  سال تمام آنها را از پستان خود شیر دهند.

همچنین در این آیه برای والدات حق حضانت، حق دوجانبه شیر دادن ) هم براى رعایت حال فرزند و هم مادر(، حق رعایت عواطف مادر، بهره مند شدن از فواید و آثار فیزیولوژیک شیر دادن ذکر شده است.

حضرت امام جعفرصادق(ع)  می فرماید:  حد واجب شیر دادن 21 ماه است و آنچه از آن کم شود به کودک ستم شده است و ا گر اراده اتمام دوران شیردهی را دارد دو سال کامل مطلوب است .  زن در دوران بارداری ، زایمان ، شیر دادن ، اجر مجاهد در راه خدا را دارد و ا گر در این زمان از دنیا برود برای او اجر شهید است.

حضرت رسول ا کرم( ص) می فرماید : بیدار شدن مادر و شیر دادن او در شب ، ثواب و اجری دارد و برای هر جرعه شیری که می دهد ، پاداش او معادل است با آنکه هفتاد بنده را در راه خدا آزاد کرده است . خداوند متعال روزی کودک را  به تناسب نیاز هر روز وی، روزی متناسب آن روز او را مقرر فرموده است

کلید واژه ها: هفته شیر مادر


( ۷۸ )

نظر شما :