بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان

۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۲ کد : ۲۹۱۶۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۵۰۴
اهمیت بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان و فواید فلوراید
بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان

مشکلات بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان عبارتند از: پوسیدگی دندان، فقر تغذیه، شکستگی دندان.

اغلب دانش‌آموزان علاقه زیادی به مصرف شیرینی و شکلات دارند که این مواد موجب سیری کاذب می‌شود و مواد قندی آن در پوسیدگی دندان نقش به سزایی دارد. آب‌نبات و شکلات‌های چسبنده مانند کاکائو به مدت طولانی به دندان‌ها می‌چسبد و زیان‌های جبران‌ناپذیری به دندان‌ها وارد می‌کنند...
مشخصات یک مسواک خوب :
 
مسواک باید رشته‌های نایلونی داشته باشد و رشته‌های آن نرم یا متوسط باشد. استفاده از مسواک سخت و خمیردندان حاوی مواد ساینده سبب ایجاد ضایعه در دندان و سایش در طوق دندان می‌شود. همچنین استفاده از مسواک سخت موجب تحلیل لثه می‌شود.
.
عمر مفید مسواک 3 تا 4 ماه است.

چطور مسواک بزنیم ؟

 ابتدا سطح خارجی سپس سطوح داخلی و سطح جونده و سطح خلفی آخرین دندان و بالاخره روی زبان مسواک زده شود. حداقل 10 بار حرکت جلو و عقب در هر ناحیه تکرار شود.مدت زمان مسواک زدن لثه به روش و سرعت مورد استفاده بین 4 تا 10 دقیقه متغیر است. لازم است حداقل دو بار در شبانه‌روز دندان‌ها را به شکل صحیح مسواک زد.

فواید فلوراید تراپی :

فلوراید هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی در استحکام دندان ها موثر است. فلوراید خوراکی از طریق آب مصرفی، نمک های غنی شده با فلوراید و غذا ومیوه های حاوی فلوراید جذب بدن می شود ( استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تاره مانند سیب، هویج و کاهو
مصرف شیر و لبنیات وچای  موادغذایی حاوی فلوراید ) . تاثیر موضعی فلوراید از طریق خمیر دندان ها و  دهان شویه های حاوی فلوراید  بر روی دندان ها اعمال می شود..

علاوه بر اینکه فلوراید با جایگزین شدن در بلورهای ساختمان مینای دندان، به ساختمان مینای دندان در زمان شکل گیری تاج دندان استحکام می بخشد، فلوراید روند پوسیدگی دندان را متوقف می کند و همچنین پوسیدگی هایی را که در مراحل اولیه و نوشیدن آب حاوی فلوراید (فلوراید منابع اب شهری) 50 تا 60 در صد باعث کاهش پوسیدگی در دندان های دائمی و 40 تا 50 در صد باعث کاهش پوسیدگی در دندان های شیری می شود..

اگر فلوراید آب منطقه ی مسکونی شما کم باشد موثر ترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان در فرزندان شما مصرف فلورایدتراپی  از3 سالگی  تا سن بین 12 تا 14 سالگی است که دندان پزشک برای فرزند شما تجویز می کند..

کلید واژه ها: بهداشت دهان و دندان


( ۲۷ )

نظر شما :

جعفری زاده ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۸
مطالب خلاصه و مفید بود ،البته اگر کمی بیشتر توضیح داده می‌شد ، بهتر بود. باتشکر