فشار خون بالا و عوامل موثر بر آن

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۴ کد : ۳۴۳۷۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۳۷
فشار خون بالا و عوامل موثر بر آن

فشار خون بالا یعنی افزایش فشار خون در سرخرگ ها که بیشتر به فشار خون سیستولی بالاتر از ۱۴۰ و فشارخون دیاستولی بیشتر از ۹۰ میلیمتر جیوه گفته میشود.

امروزه فشار خون بالا به عنوان مهمترین عامل خطر ساز برای پیشرفت بیماریهای قلبی- عروقی، معضلی رو به رشدی در جامعه جهانی است که افراد مختلف از اقوام مختلف را دچار می کند.

پژوهشگران گزارش کرده اند که فشار خون بالا در سراسر جهان از کنترل خارج شده است به طوری که در ۲۰ سال گذشته تعداد مبتلایان به این بیماری از مرز یک میلیارد نفر فراتر رفته است.

بیماریهای قلبی- عروقی که یکی از عوامل منجر به مرگ و میر در دنیا میباشد خود معلول عوامل گوناگون از جمله فشار خون بالا و نوع شیو ی زندگی ( سیگارکشیدن و رژیم غذایی ) یافته های مطالعه های مختلف نشان د اده اند که تغییر و اصلاح شیو ی زندگی از جمله مصرف بیشتر میوه و سبزی باعث کاهش عوامل خطر ساز بیماریهای قلبی- عروقی و در پی آن کاهش فشار خون بالا می شود.

 چاقی شکمی یکی از عوامل به وجود آورنده ی بیماریهای عروق کرونر، سکته و نارسایی قلبی مادرزادی است. همه گیر شدن چاقی و فشارخون بالای وابسته به چاقی با افزایش خطر کلسترول بالا، مقاومت به انسولین، شیوع دیابت و بیماری مزمن کلیه همراه است.

فشارخون سیستولی و دیاستولی هم در زنان و هم در مردان با افزایش دور کمر به طور خطی افزایش مییابد که این افزایش مستقل از سن یا نمایه توده ی بدنی و دیگر عوامل مربوط به فشار خون سیستولی در زنان و فشار خون دیاستولی در مردان میباشد. با در نظرگرفتن نمایه توده ی بدنی، دور کمر به طور مثبت با فشارخون سیستولی در ارتباط است.

کاهش فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب به عنوان سبک زندگی شهری دو عامل مهم اضافه وزن به حساب میآیند؛ به طوری که امروزه شیوع عوامل خطر ساز بیماریهای قلبی- عروقی مانند: فشارخون بالا و افزایش وزن در مناطق شهری بیش از مناطق روستایی است.

کلید واژه ها: فشار خون فشارخون بالا اضافه وزن و فشار خون


( ۴ )

نظر شما :