فرشته حیدری کارشناس بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت شهرستان دلیجان

فیشور سیلانت چیست و چرا باید فیشور سیلانت تراپی را انجام داد

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۰ کد : ۳۷۷۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۳۰۲۳
فیشور سیلانت چیست و چرا باید فیشور سیلانت تراپی را انجام داد

     فیشورسیلانت ماده ای ترمیمی و هم رنگ دندان است که توسط آن شیارهای عمیق سطح جونده دندان ها با آن پوشیده شده و به دین ترتیب شیارها کم عمق می شود.

     در بعضی از کودکان سطح جونده دندان 6 تازه رویش یافته در سن 6 سالگی دارای شیارها وفرورفتگی های عمیقی است که با مسواک زدن تمیز نمی شود و خورده های مواد غذایی ومیکروب ها در داخل شیارها قرار گرفته و باعث پوسیدگی دندان می شود.

ـ برای از بین بردن این مشکل قبل از اینکه این شیارهای عمیق پوسیده شوند دندانپزشک شیارهای عمیق را با مواد فیشور سیلانت کم عمق کرده، بطوری که با مسواک زدن سطح جونده دندان به راحتی تمیز شود و بدین ترتیب از تجمع خورده های مواد غذایی در داخل شیارها و ایجاد پوسیدگی جلوگیری خواهد شد.

ـ بهترین زمان فیشورسیلانت برای دندان 6 از سن 6 سالگی تا 9 سالگی و برای دندان 7 از سن 11 سالگی تا 13 سالگی است.

ـ فیشورسیلانت تراپی بدون درد بوده و نیاز به تزریق ماده بی حسی ندارد و فیشورسیلانت توسط دندانپزشک انجام می شود.

ـ زمان انجام آن یک دقیقه می باشد و کودک هر 6 ماه یکبار جهت بررسی مجدد توسط دندانپزشک معاینه می شود.

در سال 97 در مرکز خدمات جامع سلامت شماره 2 دلیجان 600 مورد فیشور سیلانت توسط دندانپزشکان انجام شد. در این مرکز  فیشور سیلانت دندان شش با دفترچه بیمه رایگان انجام میشود. والدین عزیز میتوانند جهت نوبت دهی به واحد  دندانپزشکی مراجعه نمایند.

در معاینات دندان پایه ششم که توسط پرسنل واحد بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت دلیجان انجام شد از 782دانش آموز 484 نفر پوسیدگی دندان داشتند که با هماهنگی آموزش وپرورش و مدیران مدارس جهت معاینه مجدد و ترمیم به مرکز خدمات جامع سلامت شماره 2 ارجاع شدند. این طرح با عنوان طرح عاری از پوسیدگی دندان در پایه ششم همچنان در حال اجراست.

      علل پوسیدگی دندان در دانش آموزان: رعایت نکردن بهداشت دهان ودندان، مسواک نزدن به خصوص در شب، استفاده نکردن از نخ دندان، عدم دریافت فلوراید، رژیم غذایی حاوی کربو هیدرات بالا و مصرف مواد شیرین وچسبنده به میزان زیاد و دفعات مکرر در طی روز و در مدرسه است.  

     والدین عزیز لازم است از بدو رویش دندان کودکان در مراقبت از دندان  آنها کوشا  باشند و به توصیه دندانپزشکان و مراقبین سلامت در مراکز بهداشتی عمل کنند.

 


( ۵۵۹ )

نظر شما :