سرطان و باورهای نادرست

من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده ام و جامعه ام
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۲ کد : ۴۱۴۷۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۲۸
سرطان و باورهای نادرست

سرطان یک بیماری مُسری است؟
به عنوان یک اصل کلی بیماری سرطان، بیماری قابل انتقالی نیست بنابراین لزومی ندارد از یک بیمار مبتلا به سرطان دوری کنیم. البته برخی از عوامل ایجادکننده سرطان از دسته عوامل عفونی هستند مانند نقشی که برخی عوامل عفونی در ایجاد سرطان های معده، گردن رحم و کبد دارند و به شیوه هایی
می توانند انتقال یابند. ولی خود بیماری سرطان انتقال نمی یابد.


آیا ارث می تواند علت ایجاد سرطان باشد؟

تنها تعداد اندکی از انواع سرطان می تواند ارثی باشد. شاید در برخی خانواده ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول باشد اما چیزی که بیش از عوامل ارثی مهم است شیوه زندگی نامناسب مانند مصرف سیگار عوامل تغذیه ای و محیطی است.

آیا عمل جراحی باعث پخش شدن سرطان در بدن می شود؟

نمونه برداری اساسی ترین راه تشخیص بیماری و جراحی یکی از مهم ترین روش های درمان بیماری سرطان است و سبب انتشار بیماری نمی شود. گاهی که نمونه برداری احتمال آلوده شدن نواحی نزدیک تومور را زیاد میکند پزشکان تمهیداتی را به خرج می دهند که از پخش شدن بیماری جلوگیری کنند.

آیا اطلاع داشتن از بیماری سبب بدتر شدن بیماری می شود؟

اصل مهمی که درباره اطلاع داشتن از بیماری اهمیت دارد این است که میزان نیاز بیماران به دانستن متفاوت است. بنابراین باید با هر بیمار بر اساس نیازها و خواسته هایش برخورد کرد. باید دانسته های قبلی بیمار را سنجید و هر اندازه که علاقه مند بود به او اطلاعات را منتقل کرد. در ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان بیش از دو سوم بیماران مبتلا به سرطان دوست دارند تشخیص خود را بدانند و درباره شیوه های درمانی خود مطلع گردند. دیده شده است که بیمارانی که از سرطان خود آگاهند با بیماری خود بهتر کنار می آیند درمان ها را بهتر پیگیری میکنند و به جز در دوره کوتاه پس از تشخیص بیماری وضعیت روانی بهتری دارند.

آیا با انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی برای یک بیمار مرزی متوجه اطرافیان می شود؟

شیمی درمانی و رادیوتراپی یکی از شیوه های درمان بیماری است و بیماری که با این روش ها درمان میشود موری را متوجه اطرافیان نمی کند و از قضا اگر اطرافیان فرد مبتلا به سرطان دچار بیماری حاد عفونی باشند می توانند در دوره ای که بیمار مبتلا به سرطان در حال شیمی درمانی است او را در معرض خطر بیماری عفونی قرار دهند و باید از او دوری کنند.

آیا استفاده از ظروف و بسته بندیهای پلاستیکی در مایکروفر سبب بروز سرطان می شود؟

حقیقت این است که استفاده از ظروف پلاستیکی که برای استفاده در مایکروفر طراحی و ساخته شده اند خطری ندارد ولی استفاده از ظروف پلاستیکی معمولی که برای استفاده در مایکروفر ساخته نشده اند برای گرم کردن غذا در مایکروفر سبب آب شدن پلاستیک و نشت یکسری مواد شیمیایی در غذا میشود که ممکن است سرطانزا باشند. برای پخت و پز در مایکروفر حتما باید از ظروف مخصوص این کار استفاده کنید.

کلید واژه ها: سرطان پیشگیری از سرطان سرطانزا رادیوتراپی انواع سرطان


نظر شما :