روز جهانی فشار خون

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۷:۵۴ کد : ۴۳۶۶۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۸
روز جهانی فشار خون

روز جهانی فشارخون

امــروزه، افزایــش فشــارخون یکــی از مهمتریــن مشکلات سلامت عمومــی و رو بــه گســترش در ســطح دنیــا بالاخـص در کشــورهای در حــال توســعه بــه علــت شــیوع بــالای آن و ارتبــاط بــا بیمــاری قلبــی عروقــی مــیباشد. بیمـاری فشـارخون بـالا اولیـن عامـل خطـر مـرگ و ایجـاد ناتوانـی در جهـان و ایـران اسـت. ایـن عامـل خطـر تـا حـدود زیـادی قابـل پیشـگیری و البتـه کاملا قابـل کنتـرل اســت. بایــد یــادآوری گــردد کــه حــدود   22.4 درصــد زنــان و 21 درصــد مــردان 18 ســال و بالاتر مبتــلا بــه بیمـاری پرفشـاری خـون هسـتند.

از عوامل زمینه ساز خطر ابتلا به بیماری فشارخون می توان به سابقه خانوادگی ، مصرف زیاد نمک، سن، جنسیت، استرس و فشارعصبی، مصرف الکل، میزان چربی خون، مصرف الکل، کم تحرکی و چاقی، مصرف دخانیات ، قرصهای ضد بارداری خوراکی و دیابت اشاره کرد. همچنین فشارخون دلیل اصلی بروز سکته های قلبی عروقی می باشد و  فشارخون بالا در صورتی که کنترل نشود، به رگهای مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می رساند .

 28 اردیببهشت ماه مصادف با 17 ماه می روز جهانی فشارخون می باشد.  برگزاری این مناسبت بهانه ای برای اطلاع رسانی جهانی در خصوص  اهمیت دانستن مقدار فشارخون ،کنترل بهتر آن  و پیشگیری از عوارض جدی است. شعار امسال مانند سال گذشته  (( فشارخون خود را دقیق اندازه گیری کنید  و با کنترل آن طولانی تر زندگی کنید )) و پیام امسال (( با اندازه گیری مقدار فشارخون  خود   و کنترل آن  عمری طولانی تر و با کیفیت داشته باشیم ))، در نظر گرفته شده است

کلید واژه ها: فشار خون اضافه وزن و فشار خون فشار بالا فشار پایین افت فشار


( ۱ )

نظر شما :