دکتر اسحاقی سرپرست مرکز بهداشت دلیجان:

چرا بسیج ملی ‌کنترل فشار خون بالا مهم است

۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۶ کد : ۴۶۵۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۸۵
چرا بسیج ملی ‌کنترل فشار خون بالا مهم است

با سلام خدمت شهروندان محترم شهرستان دلیجان.
پس از انقلاب اسلامی و طی چند دهه اخیر به همت کلیه همکاران و بعضا ملت عزیز ایران در قالب نیرو های داوطلب و بسیجی چندین طرح موفقیت آمیز ریشه کنی بیماری های عفونی و واگیر دار انجام گردیده و مورد تحسین و تشویق جامعه جهانی قرار گرفته است که از این جمله می توانیم به طرح ریشه کنی فلج اطفال و غیره اشاره کنیم.
 اخیرا نیز ایران به عنوان یکی از کشور هائی مطرح شده است که در آن سرخجه و سرخک در حال ریشه کنی است. از یک جنبه حسن بیماری های عفونی این است که افراد آن را عینا درک و عوارض آن را مشاهده می کنند. لیکن طی دهه های اخیرا این روند بیماری های مرگبار از سمت و سوی بیماری های عفونی و واگیر دار به سمت بیماری های غیر واگیر تغییر کرده است که دلیل آن افزایش سطح آگاهی مردم در خصوص رعایت بهداشت در برابر بیماری های عفونی و تغییر سبک زندگی و زندگی ماشینی است.
 یکی از مهم ترین بیماری های غیر واگیر بیماری های قلبی -عروقی، کلیوی و سکته های قلبی و مغزی است. این بیماری ها غالبا افراد را در ارتباط با فشار خون بالا و کنترل نشده گرفتار میکنند. 
متاسفانه فشار خون بالا غالبا به صورت خاموش بوده و حدود نیمی از افراد مبتلا به آن از بیماری خود اطلاع ندارند. متاسفانه در سال ۱۳۹۶ در حدود ۹۷ هزار مورد مرگ ناشی از بیماری های مرتبط با فشار خون بالا در کشور ثبت شده است. در بسیج ملی کنترل فشار خون بالا ، غربالگری افراد بالای ۳۰ سال؛ مادران بار دار و بیماران کلیوی بدون محدودیت سنی انجام می شود.
در شهرستان دلیجان حدود ۳۰ هزار نفر جامعه هدف ما را تشکیل می دهند که باید غربالگری آنها صورت گیرد. در حال حاضر چندین تیم آموزش دیده از کادر بهداشتی درمانی و نیروهای داوطلب در حال انجام وظیفه هستند. همکاران زحمتکش بنده در روستا ها با جدیت مشغول فعالیت هستد که به لطف زحمات ایشان و پزشکان و ماماهای مراکز روستایی پوشش نسبتا خوبی تا به حال انجام شده است. لیکن روی سخن بنده جامعه شهری است که علیرغم اطلاع رسانی و پیگیری های همکاران بنده متاسفانه پوشش ۱۷ درصدی داشته ایم. 
همشهریان عزیز خواهش این کمترین را بپذیرید و داوطلبانه به مراکز و ایستگاه های تحت پوشش ما مراجعه نموده و سلامتی خود و خانواده خود را پیگیری فرمائید. طی این چند روز بیش از ده ها مورد جدید افراد مبتلا به فشار خون بالا کشف شده اند که خودشان اصلا اطلاعی نداشنه اند و حتی بعضی افراد نیاز به ارجاع فوری به مراکز درمانی و مصرف دارو داشته اند. همکاران بنده در مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان؛ درمانگاه تامین اجتماعی، درمانگاه امید، ایستگاه پارک ملت و پایگاههای ثابت و سیار کارخانجات و شهرکها و نواحی صنعتی، با تمام وجود در خدمت شما هستند تا این خدمت را به صورت رایگان به شما ارائه نمایند. امیدوارم مانند همیشه  مردم شریف شهرستان دلیجان سطح بالای آگاهی خود را به منصه ظهور بگذارند و با حضور داوطلبانه خود در مراکز و ایستگاه های ما سطح سلامتی خود را افزایش دهند.

به امید دیدار شما عزیزان.


نظر شما :