آیا فشار خون خود را درست اندازه گیری می کنید

۰۱ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۵۱ کد : ۴۷۰۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۵۳۲
اگرهنگام اندازه گیری فشار خون خود دچار خطا شده و متوجه بیماری خود نشویم با غفلت از پیشگیری و درمان، ممکن است با عوارض خطرناک آن مانند سکته های قلبی و مغزی مواجه شویم.
آیا فشار خون خود را درست اندازه گیری می کنید

     فردی که فشار خون وی در یکی از ایستگاه های رایگان برپا شده در دلیجان، بالا به دست آمده بود با مراجعه به کارشناسان مبارزه با بیماری ها در مرکز بهداشت، اعلام کرد که هر بار با دستگاه شخصی فشار خون خود را اندازه گیری می کنم اعداد بدست آمده در رنج طبیعی بوده و تاکنون تصور می کردم مشکلی از این بابت ندارم.
     پس از سنجش مجدد مشخص شد که وی دچار خطا در خود ارزیابی می شده و  به بیماری فشار خون بالا مبتلاست.
از آنجاییکه با اجرایی شدن بسیج ملی فشار خون بالا چندین مورد مشابه اتفاق افتاده است، بر آن شدیم نکاتی که باید در اندازه گیری فشار خون رعایت کنیم به شرح ذیل به استحضار هم شهریان محترم برسانیم تا با رعایت آن در خود ارزیابی دچار خطا نشوند.-
     راهنمای اندازه گیری فشار خون:
1. قبل از اندازه گیری فشار خون در وضعیتی راحت و آرام قرار بگیرید.
2. معمولا در اولین اندازه گیری به علت اضطراب فرد معاینه شونده، فشار خون بالا ست و دومین اندازه گیری به فشار خون واقعی فرد نزدیک تر است. 
3. در سالمندان ، فشار خون باید در هر دو دست اندازه گیری شود و اگر فشار خون در دوبازو متفاوت بود، فشار خون بالا تر باید مد نظر قرار گیرد.
4. در خانم های باردار، بهترین حالت فشار خون در حالت خوابیده است ولی در حالت نشسته هم می توان اندازه گیری نمود. در دوران بارداری، استفاده از فشار سنج دیجیتالی مناسب تر است.
5. فشا رخون طبیعی در طول شبانه روز متغیر است. گاهی لازم است فشا رخون در زمان های مختلف شبانه روز اندازه گیری شود: خصوصا وقتی فشار خون بالا تشخیص داده می شود یا وقتی که فرد تحت پایش است.
6. در بیمارانی که داروهای پایین آورنده فشار خون مصرف می کنند زمان مطلوب برای اندازه گیری و کنترل فشار خون بستگی به زمان بندی مصرف دارو ها دارد. وقتی اثر این دارو ها را ارزیابی می کنید، باید به زمان مصرف دارو در ارتباط با زمان اندازه گیری هم اشاره شود.
7. از باد کردن مکرر بازوبند خود داری کنیدزیرا یان کار موجب احتقان وریدهای بازویی شده و بر روی مقدار فشار خون تاثیر می گذارد و بطور کاذب، فشار خون دیاستولی را بالا تر و فشا رخون سیستولی را پایین تر نشان می دهد.
8. برای تایید فشا رخون بالا در فرد، لازم است اندازه گیری فشار خون در طول چند هفته یا چند ماه در موقعیت های جدا گانه و شرایط مختلف، چندین بار (حداقل سه بار) تکرار شود و اگر همچنان بالاتر از حد طبیعی بود، در مورد تایید بیماری فشار خون بالا و مدیریت بیماری تصمیم گیری شود.
9. افرادی که ضربان قلب نا منظم دارند به علت احتمال براورد نا درست فشار خون نباید در منزل فشار خونشان را ندازه گیری و پایش کنند.
10. فشار خون باید از دست راست اندازه گیری شود.
11. بازو در راستای قلب قرار گیرد (بازو پایین تر یا بالا تر از سطح قلب قرار نگیرد).
12. از اندازه گیری فشار خون در حالت ناشتا خود داری شود.
13. گرفتن فشار خون باید مستفیم از روی بازو یا با حداقل پوشش انجام شود. لباس های ضخیم باعث اشتباه در اندازه گیری می شود.
14. بالازدن آستین تنگ باعث احتقان ورید شده و برآورد نادرستی از فشار خون بدست می آید.
15. مثانه باید خالی باشد.
16. از مصرف چای، کشیدن سیگار و انجام فعالیت بدنی تا نیم ساعت قبل از اندازه گیری باید پرهیز شود.
17. استرس و اضطراب که باعث بالا رفتن فشار خون می شود.
شایان ذکر است که بسته آموزشی فشار خون که توسط وزارتخانه تهیه و ابلاغ شده است از طریق آدرس زیر قابل دانلود و استفاده است.

https://arakmu.ac.ir/file/download/regulation/1561263233-hypertension-editted.pdf

 


( ۹۱ )

نظر شما :