به مناسبت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر

۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۹ کد : ۵۲۰۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۸۰
به مناسبت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر

     تشخیص کفایت شیر مادر
     یکی از مسائلی که در روزهای اول بعد از زایمان مادران را دچار چالش می کند ، تردیدی است که در مورد کافی بودن شیر خود برای نوزادشان دارند.
بسیاری از مادران تصور می کنند که شیرشان کم است، درحالی‌که این طور نیست. برای مثال، گاهی احساس پُری کمتر در سینه‌ها یا کاهش نشت شیر از سینه‌می‌تواند این تردید را به وجود بیاورد. اما این علائم در واقع نشانه آن است که بدن شما با نیازهای تغذیه کودک سازگار شده است. همچنین کودکی که وارد یک دوره جهش رشد می‌شود، ممکن است بیشتر از حد معمول شیر بخواهد و شیر خوردن‌های مکرر او سینه‌های شما را بیشتر از همیشه خالی کند.
     علامت کافی بودن شیر مادر
     مهم ترین علامت کافی بودن شیر مادر وزن گیری مناسب نوزاد است. معمولا نوزادان در چند روز اول بعد از تولد مقداری از وزن خود را بدون اینکه علامتی از کم آبی یا کمبود شیر داشته باشند ، از دست می دهند و از حدود روز چهارم و پنجم وزنمی گیرند و تا روز 10-14 تولد ،  به وزن تولد خود می رسند و از آن به یعد هم باید  بر اساس منحنی رشد  وزنشان اضافه شود. توصیه می شود نوزاد بین روز سوم تا پنجم و مجددا  در 15 روزگی وزن شود . دفعات ادرار و مدفوع نوزادان در روز اول حداقل یکبار یا بیشتر ، در روز دوم حداقل دوبار یا بیشتر و روز سوم حداقل سه بار یا بیشتر خواهد بود. از روز پنجم به بعد 6 تا 8 بار دفع ادرار و مدفوع در روز ، نشان دهنده کافی بودن شیر مادر است. از یک ماهگی به بعد شیر خوار ممکن است هر دو تا سه روز یکبار دفع مدفوع داشته باشند.


نظر شما :