به مناسبت نهم مهر روز جهانی سالمند

سالمندان با مراجعه به مراکز و پایگاه های سلامت شهرستان دلیجان از خدمات رایگان بهره بگیرند

۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۳ کد : ۵۹۴۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۸۸
سالمندان با مراجعه به مراکز و پایگاه های  سلامت شهرستان دلیجان از خدمات رایگان بهره بگیرند

مریم استادی کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت دلیجان                                                                     

    سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.  به همین مناسبت همه ساله در ایران از سوم تا نهم مهرماه هفته ملی سالمند نامیده شده و طی آن برنامه های متنوعی برگزار می گردد.
    هر ساله از طرف سازمان جهانی شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود.  شعار روز جهانی سالمند در سال ۱۳۹۸  "فرصت های برابر برای تمام سنین"   است.
    در همین راستا در شهرستان دلیجان با جمعیت شهری سالمند  3994 نفر و روستایی سالمند 2307  نفر،  جمعا 6301 نفر سالمند برنامه مراقبتی در حوزه بهداشت در مراکز شهری وروستایی و پایگاههای  سلامت    برای گروه هدف سالمند اجرا می گردد که بر طبق  برنامه  وزارتی مراقبتهای ادغام یافته سالمندان است.
    این بسته خدمتی شامل  : مراقبتهای خطر سنجی برای پیشگیری از سکته های قلبی و عروقی و پیشگیری از فشار خون ، اندازه گیری قند و چربی خون  همچنین خدمات تن سنجی, ارزیابی تغذیه، ارزیابی سلامت روان، ارزیابی و غربالگری پیشگیری از سرطانهای  شایع زنان و مردان   می باشد. 
از آنجاییکه  انجام این خدمات در مراکز خدمات جامع سلامت بصورت رایگان  می باشد به کلیه سالمندان توصیه می گردد برای داشتن زندگی سالم در سالمندی  با مراجعه به این مراکز از خدمات یاد شده بهره مند گردند . 


( ۱ )

نظر شما :