به مناسبت هفته ملی دیابت

در شهرستان دلیجان بیش از ۱۱۰۰ فرد بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت نوع دوم شناسایی شده اند

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۴ کد : ۶۴۶۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۱۳
در شهرستان دلیجان بیش از ۱۱۰۰ فرد بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت نوع دوم شناسایی شده اند

     عباس رضایی کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان دلیجان                                                              

    دیابت یکی از شایعترین بیماری های جهان است که در آن سلول های بدن با کاهش توانایی در گرفتن گلوکز خون رو به رو می شوند در نتیجه قند خون بالا می رود و باعث ایجاد مشکلات زیادی از قبیل افزایش فشار خون، بیماری های قلبی عروقی، آسیب به کلیه و چشم و ... می شود .
     در شهرستان دلیجان بیش از 1100 فرد بالای 30 سال مبتلا به دیابت نوع دوم شناسایی و برای دریافت خدمات به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند. 
     افرادی که در مراحل اولیه این بیماری یا پره دیابت هستند می توانند با رعایت الگوی تغذیه  صحیح و تغییر سبک زندگی از پیشرفت بیماری جلوگیری یا در برخی اشخاص آن را تا حدود زیادی درمان کنند و در اشخاصی که مبتلا به دیابت هستند مقدار کربوهیدرات دریافتی در هر وعده غذایی محاسبه گردد که قند خون را  در محدوده طبیعی نگه دارد
     از مهمترین عواملی که باعث ابتلا به دیابت نوع دوم  می شود الگوی تغذیه ای نامناسب و عدم تحرک کافی می باشد به طوری که بیش از ۹۰ درصد   افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند مشکل چاقی یا اضافه وزن دارند.
     برای جلوگیری از ابتلا به دیابت بخصوص افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند توصیه می شود از میوه و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی استفاده کنند و از مصرف غذای چرب و سرخ کردنی دوری کنند. همچنین بیشتر از نان های سبوس دار و لبنیات کم چرب استفاده کنند.
افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند وزن خود را کاهش دهند زیرا یکی از ریسک فاکتور های ابتلا به دیابت و بسیاری از بیماری های مزمن چاقی است.
     کلینیک دیابت مرکز بهداشت شهرستان دلیجان در روزهای شنبه هر هفته با حضور خانم دکتر منصوره منصوری آماده پذیرش بیماران دیابتی است.


( ۹ )

نظر شما :