پزشکان مکمل ها را در نسخه ننویسند

۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۲۶ کد : ۷۸۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۳۵
دکتر غلامرضا دلاور معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو از پزشکان خواست مکمل ها را مانند داروها در نسخه ننویسند.
پزشکان مکمل ها را در نسخه ننویسند

به اطلاع می رساند که طی چند سال گذشته و به واسطه توسعه بازار کالاهای سلامت محور در کشور تعداد زیادی فرآورده های مکمل وارد بازار سلامت ایران شدند. اگرچه مکمل های تغذیه ای از سازمان غذا و  دارو پروانه تولید و یا واردات دریافت می کنند اما این فرآورده ها دارو نیستند. اغلب مکمل های تغذیه ای اثر ثابت شده درمانی ندارند (در این صورت به عنوان دارو عرضه می شدند) و به همین دلیل نظارت سازمان غذا و دارو بر این فرآورده ها عمدتا در مورد سلامت (safety) آنها متمرکز است و نه اثربخشی درمانی (clinical efficacy). از طرف دیگر بدلیل آنکه این محصولات دارو نیستند توسط سازمان غذا و دارو قیمت گذاری نمی شوند و قیمت آنها توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان و تحت نظارت سندیکاهای آنها تعیین می شود. به همین دلیل قیمت واحد این فرآورده ها همواره چندین برابر قیمت واحد داروها در بازار سلامت کشور است.

مکمل های تغذیه ای موجود در بازار داروئی ایران در اشکال داروئی بسیار متنوع و مشابه داروها (قرص، کپسول، پودر و محلول) به بازار عرضه می شوند، اغلب آنها دارای فرمول های ترکیبی شامل تعداد بسیار زیادی از ویتامین ها، املاح و سایر ترکیبات هستند و میزان این مواد در فرمولاسیون آنها بسیار بیشتر از نیاز فیزیولوژیک روزانه بدن است.

بدلیل آنکه مکمل های تغذیه ای دارو نیستند هزینه های آنها نیز توسط اغلب سازمان های بیمه گر پرداخت نمی گردد. با این وجود طی یک دهه گذشته این فرآورده ها وارد نسخه پزشکان شده اند و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از پزشکان مکمل ها را مانند دارو در نسخه برای بیماران خود تجویز می کنند. بدلیل آنکه بیماران این تصور را دارند که هر آنچه توسط پزشک برایشان تجویز می شود دارو است و باید به هر قیمتی تهیه شود، علیرغم فقدان اثرات اثبات شده بالینی و بار اقتصادی قابل توجه به بیماران، این مکمل ها را خریداری می کنند.

بنابراین با توجه به بار مالی بسیار قابل توجه ناشی از تجویز مکمل ها توسط پزشک برای بیماران مراجعه کننده و همچنین عدم پرداخت هزینه های این فرآورده ها توسط سازمان های بیمه گر لازم است همکاران پزشک از تجویز مکمل ها در نسخه خودداری کنند. بدیهی است در صورت تمایل، بیماران و افراد متقاضی می توانند با توصیه شفاهی پزشکان و با اطلاع رسانی به بیماران که مصرف این فرآورده ها جنبه درمانی ندارند، ضمن مراجعه به داروخانه ها با انتخاب خود و در صورت نیاز مشورت با داروسازان آنها را خریداری و مصرف کنند.

خواهشمند است دستور فرمایید به نحو مقتضی موارد فوق الذکر به همکاران پزشک سراسر کشور اطلاع رسانی شود.

لازم به ذکر است که جهت اطلاع همکاران پزشک، داروساز و مصرف کنندگان این فراورده ها، فهرست مکمل های تغذیه ای که از سازمان غذا و دارو مجوز تولید و یا واردات دریافت کرده اند از طریق آدرس http://www.fda.gov.ir/item/659 قابل دسترس است.


نظر شما :