کاردرمانی

تعداد بازدید:۱۲۱۹

معرفی رشته کاردرمانی

تعریف رشته:

کاردرمانی شاخه ای از علوم توانبخشی است که در آن درمانگر با استفاده از یکسری فعالیتها، تکنیکها، تمرینات، آموزشها و روشهای جبرانی سعی در تحقق حداکثر تواناییهای بالقوه مراجعین (که بیشتر شامل افراد معلول می باشند) دارد. دانش آموختگان این رشته باید قابلیتهای زیر را پیدا کنند:

-1
بر مبنای جدیدترین یافته های علمی و پژوهشی به ارزیابی سطح عملکرد مراجعان بپردازند.

-2
بر اساس نتایج ارزیابی طرح درمان و به دنبال آن با استفاده از فعالیتهای هدفمند به اجرای طرح درمان بپردازند.

-3
با بکارگیری روشهای درمانی و مشاوره در پیشگیری از معلولیت مؤثر باشند.

تاریخچه رشته در کشور:

تاریخچه این رشته در کشور به سال 1350 بازمی گردد که از طرف سازمان بهداشت جهانی متخصصین کاردرمانی جهت آموزش کاردرمانگر به ایران اعزام و آموزشهای غیر رسمی خود را به مدت 2 سال در بیمارستان شفایحیائیان تهران ارائه دادند که در سال 1352 و با تأسیس مدرسه عالی توانبخشی این برنامه رسمیت یافت. در حال حاضر این رشته در سطح کارشناسی در 8 دانشگاه، کارشناسی ارشد و از سال 1371 در 3 دانشگاه و  در سطح دکترای تخصصی از سال 1387 در 2 دانشگاه دانشجو می پذیرد.

ارزشها و باورها:

کاردرمانی با نگرش کلی و با در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی، روانی و جسمانی انسان سلامت و بهداشت فرد را در زمینه اجتماعی وی درنظر گرفته و در پی ایجاد بیشترین سازگاری و تطابق ممکن بین فرد و جامعه است.

باورها و ارزشهای کاردرمانی بر این اساس استوار است که مراجع در مرکز درمان قرار گرفته و برنامه ها و مداخلات درمانی می بایست با توجه به موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مراجع وی به طور یکسان و با رعایت عدالت صورت گیرد و تأکید به برقراری ارتباط درمانی قبل از آغاز هر گونه برنامه ارزیابی و درمان است. کاردرمانگر تلاش می کند با استفاده از فعالیتهایی که افراد به طور روزمره از آن استفاده می کنند (از فعالیتهای خلاق و اوقات فراغت گرفته تا فعالیتهای کاری و شغلی و روزمره زندگی) با تحلیلی هدفمند و بر اساس نیازها و قابلیتهای فردی و اجتماعی مراجعین را در مسیر بهبودی و استفاده از حداکثر تواناییهای بالقوه خود قرار دهند.

رسالت:

رسالت آموزش در مقطع کارشناسی کاردرمانی عبارت است از:

-1
توسعه خدمات توانبخشی و توانبخشی

2 -فراهم نمودن زمینه یا مشارکت در پژوهش بالینی در رشته کاردرمانی

3 -آموزش و آگاهی اعضای تیم توانبخشی

4 -زمینه سازی برای ارتقای سطح علمی رشته

 

چشم انداز:

از آنجا که هدف این برنامه کمک به انسان در رسیدن به فعالیت هدفمند در سطح مطلوب است، این برنامه انتظار دارد با بهره گیری از روشهای رایج و روزآمد رشته، جامعه مورد پوشش دانش آموختگانش را به بالاترین سطح تعادل بین فعالیت، کار، تفریح و کیفیت زندگی برساند.

اهداف کلی:

هدف کلی این برنامه تربیت افرادی است که با کسب صلاحیتها و مهارتهای حرفه ای قادر به انجام موارد زیر باشند:

-1
شناخت وجوه مختلف انسان

2 -شناخت ابعاد مختلف فعالیتهای هدفمند

-3 برقراری ارتباط مناسب درمانی بر اساس اصول علمی

4 -شناخت مشکلات ناشی از اختلالات روان شناختی، جسمانی و اجتماعی

-5 شناخت امکانات بالقوه و مشکلات موجود در محیط پیرامون

-6 جمع آوری و انتقال اطلاعات به جامعه

نقشهای دانش آموختگان (وظایف حرفه­ای):

نقشهای مراقبتی و درمانی، مشاوره ای و آموزشی، مدیریتی و پژوهشی

 * لازم به ذکر است کلیه نقشهای کارشناس کاردرمانی به صورت تیمی و با نظارت و تشخیص پزشک متخصص انجام می شود.

 
نقش مراقبتی و درمانی:

1-
شناخت نیازها و مشکلات مددجو، خانواده و زمینه اجتماعی که در آن زندگی می کنند

2- تعیین اهداف متناسب با نیاز مددجو و انتخاب روشهای درمانی مناسب

3- اجرای فعالیتهای درمانی و ارزیابی مجدد از نتایج درمان

 نقش مشاوره ای و آموزشی:

-1
آموزش مهارت به مراجع و خانواده

2 -آموزش جامعه

-3 آموزش مداوم فردی برای دستیابی به طلاعات و منابع علمی به روز

-4 ارائه مشاوره در مراکز بستری، سرپایی، صنعتی و ...

5
- ارائه مشاوره به سایر اعضای تیم درمان

 نقش مدیریتی:

1
-داره کردن بخش کاردرمانی بر مبنای عوامل انسانی و محیطی

2 -مدیریت اجرائی برنامه های درمانی

3-همکاری و ارتباط با سایر اعضای تیم درمان و مسئولین

4 -ثبت مستند تمامی فعالیتهای کاردرمانی و گزارش آن به مسئولین

نقش پژوهشی:

-1
مشارکت در اجرای طرحهای پژوهشی

شرایط و نحوه پذیرش دانشجو:

به صورت متمرکز و از طریق کنکور سراسری (رشته تجربی)

رشته های مشابه در داخل کشور:

وجود ندارد.

رشته های مشابه در خارج از کشور:

Occupational therapy
در کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا، سوئد، دانمارک، ژاپن و هند

Ergo therapy در فرانسه

کلیدواژه‌ها: کاردرمانی

آخرین ویرایش۰۵ خرداد ۱۳۹۸