اخبار اصلی - آرشیو

تکمیل ظرفیت ۸۵ درصد از تخت های کرونایی بیمارستان تامین اجتماعی شازند

دکتر مرتضی واعظ بیان کرد: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون بالغ بر ۶۶۰۰ بیمار در مراکز درمانی ارائه خدمت شده اند و ۴۱۳ مورد در قرنطینه و ۲۳۶ فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است و در حال حاضر در پیک فعلی شیوع کرونا بار مراجعین به شدت افزایش یافته و ۲۵ بیمار سندروم تنفسی حاد در بیمارستان شهرستان بستری و از این تعداد ۱۱ بیمار مثبت قطعی اعلام شده است و در صورت ادامه شرایط مجبور به استفاده از بخش های داخلی بیمارستان به منظور ارائه خدمت به بیماران کرونایی خواهیم شد. وی ادامه داد: در طی هفته اخیر، ۳ مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت و ۱۰ بیمار کرونایی در بیمارستان شهرستان شازند بستری و ارائه خدمت شده اند. وی افزود: از ۱۰۰ تست pcr و بیش از ۲۰۰ تست rapid انجام شده در روز، بیش از نیمی یعنی ۵۰ درصد آنها مثبت اعلام می شوند. وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر با بهبود شماری از بیماران و ترخیص آن ها، بلافاصله بیماران دیگر جایگزین آنها می‌شوند که این شرایط هشدار است و سیستم درمان شهرستان، با خستگی در حال فعالیت هستند و اگر همکاری مردم نباشد، هیچ نتیجه مثبتی صورت نمی‌گیرد. رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شازند در ادامه به وضعیت خوب تزریق واکسن در شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان در زمینه واکسیناسیون و پوشش دهی گروه های هدف جز شهرستان های برتر می باشد و از ابتدای آغاز این امر بیش از ۴۰ هزار دُز واکسن کرونا تزریق شده است که از این تعداد ۲۸ هزار دُز نوبت اول و ۱۲ هزار دُز، نوبت دوم بوده است. وی در پایان ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری و شهادت امام حسین (ع)، خاطرنشان کرد: در این شرایط باید همه با هم و در کنار هم قرار بگیریم و بتوانیم بر این شرایط غلبه کرده و زنجیره این بیماری منحوس را قطع کنیم اما بر اساس بازدید های میدانی صورت گرفته شاهد برگزاری ایستگاه های صلواتی و عادی انگاری مردم در سطح شهرستان هستیم که عمیقا نگرانیم و این یک زنگ خطر است و لازم است که مردم با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی با مدافعین سلامت همکاری کنند.

ادامه مطلب

باورهای نادرست و حقایق درباره واکسن های کووید ۱۹

باورهای نادرست و حقایق درباره واکسن های کووید ۱۹ یکی از عللی که برخی از افراد را در واکسن زدن دچار تردید می نماید و ابهامات و سوالاتی است که در ذهن دارند و برای آنها جواب مناسبی پیدا نکرده اند. برای پیدا کردن جواب علمی و صحیح باید از منابع معتبر استفاده نمود.  از کجا می شود فهمید به کدام منابع اطلاعاتی در مورد واکسن کوید۱۹ می توان اعتماد کرد و دقیق است؟ منابعی که از وزارت بهداشت یا معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور باشند قابل اعتمادترین منابع در مورد واکسن کوید۱۹ هستند.  اگر زوجی قصد داشته باشند بچه دار شوند، آیا دریافت واکسن کووید ۱۹ برای بارداری بی خطر است؟ واکسن نه تنها خطرافرین نیست بلکه برای سلامت و ایمن سازی مادران در برابر ویروس بسیار مطلوب و مفید هم می باشد.  آیا واکسن کووید ۱۹ دی ان ای (DNA) و ژن من را تغییر می دهد؟ خیر. واکسن های کووید ۱۹به هیچ وجه تغییری در ژن انسان و DNA ایجاد نمی کنند و صرفا سیستم ایمنی را در برابر کوید۱۹ تقویت می نمایند.  بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹، آیا آزمایش کووید ۱۹مثبت می شود یا بیماری کوید۱۹ ایجاد می شود؟ خیر. چون در واکسن یا تنها قطعاتی از ویروس وجود دارد یا صرفا پروتئین های غیرقابل تکثیر ویروس وجود دارند. ایجاد بیماری در اثر واکسن از اساس غیرعلمی و غیرممکن است و هیچ یک از واکسن های کووید ۱۹ باعث مثبت شدن آزمایش (PCR نمونه حلقی/بینی) کوید۱۹ نمی شود. تزریق واکسن با تقویت پاسخ ایمنی بدن باعث تولید آنتی بادی موثر می شود، اما برخی انواع پیشرفته ی آزمایش‌های سرولوژی (شناسایی آنتی بادی) بعد از تزریق واکسن، می تواند آنتی بادی های مطلوب تشکیل شده ی بعد از واکسن را شناسایی نمایند. واکسن های کووید ۱۹به سیستم ایمنی بدن ما می آموزد که چگونه ویروس عامل کووید ۱۹را بشناسد و با آن مبارزه کند. گاهی این روند می تواند علائمی مانند تب در سه روز اول بعد از واکسیناسیون ایجاد نماید. پیدایش این علائم در سه روز اول، طبیعی هستند و نشانه این است که بدن در حال ایجاد ایمنی در برابر ویروس کووید ۱۹است. خود واکسن، بیماری کووید ۱۹ ایجاد نمی کند. بلکه ورود ویروس در تجمعات در همان روزها، قبل از آنکه واکسن اثراتش را شروع کند، باعث بیماری می شود، پس همچنان باید نکات پیشگیرانه را رعایت نمود. بعد از واکسیناسیون چند هفته طول می کشد تا در برابر ویروس کووید ۱۹ ایمنی ایجاد شود. این بدان معناست که اگرشخص بلافاصله قبل یا دقیقاً پس از واکسیناسیون در معرض ویروس کووید ۱۹قرار بگیرد بیمار شود. این به این دلیل است که واکسن وقت کافی برای محافظت نداشته است. پس اگر گهگاه فردی را دیدید که پس از واکسیناسیون دچار علایم شد و تست او مثبت شد به این معنا است که یا در زمان واکسیناسیون، ویروس از قبل در بدن او وجود داشته و چند روز بعد بیماری خود را نشان داده است و یا در روز واکسیناسیون در تجمعی مانند اتوبوس، فروشگاه و ... ،حضور داشته و ویروس قبل از دریافت واکسن، وارد بدن او شده است و فرصتی برای اثربخشی خوب واکسن وجود نداشته و فرد بیمار شده است. بنابراین باید مراقب باشید در محل های شلوغ و یا حتی در مراکز واکسیناسیون از تجمع خودداری کنیم.

ادامه مطلب

نقشه کرونا

بحرانی‌ترین وضعیت از ابتدای شیوع کرونا آمار شهرستانها: ۳۳۶ قرمز ۸۴ نارنجی ۲۸ زرد صفر آبی

ادامه مطلب

سن واکسیناسیون

سن واکسیناسیون ۳ سال کاهش یافت وزیر بهداشت، در نامه‎ای به روسای دانشکده‎ های علوم پزشکی اعلام کرد: باتوجه به سرعت تأمین واکسن، کلیه استان‎ها می‎توانند علاوه بر واکسیناسیون گروه‎های هدف قبلی، با کاهش ۳ سال سن واکسیناسیون و همچنین مشاغل پرخطر تعیین‎شده نسبت به ثبت‌نام و شروع واکسیناسیون آن‎ها اقدام نمایند.

ادامه مطلب