آرشیو اخبار

تجلیل از بهورزان شهرستان فراهان

تجلیل از بهورزان شهرستان فراهان

گرامیداشت روز بهورز با حضور رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان فراهان ، رییس مرکز بهداشت، حراست و مدیر بهورزی و تعدادی از کارشناسان مرکزبهداشت شهرستان برگزار شد. اخضری گفت : نقش بهورزان در سلامت جامعه حیاتی است و امروز ارتقای شاخص های بهداشتی در گرو فعالیت و تلاش بهورزان می باشد. در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از بهورزان شهرستان فراهان ، مدیر بهورزی تجلیل بعمل آمد.

ادامه مطلب
۲۰ شهریور، روز جهانی پیشگیری از خودکشی

۲۰ شهریور، روز جهانی پیشگیری از خودکشی

بیانیه سازمان بهداشت جهانی به مناسبت "روز جهانی پیشگیری از خودکشی" خودکشی یک چالش بزرگ بهداشت عمومی است و سالانه بیش از ۷۰۰۰۰۰ مرگ و میر در جهان به علت خودکشی رخ می دهد. هر خودکشی پیامدهای اجتماعی، عاطفی و اقتصادی گسترده ای دارد و عمیقاً افراد و جوامع را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. روز جهانی پیشگیری از خودکشی در سال ۲۰۰۳ توسط انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی با همکاری سازمان بهداشت جهانی نام گذاری شد. ۱۰ سپتامبر هر سال با هدف تمرکز توجه بر موضوع کاهش انگ و افزایش آگاهی در بین سازمان ها، دولت ها و عموم مردم، به ارائه پیام منحصر به فرد "خودکشی قابل پیشگیری است" می پردازد. موضوع سه سالانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی برای سال‌های ۲۰۲۶-۲۰۲۴، «تغییر روایت در مورد خودکشی» با فراخوان اقدام «مکالمه را شروع کنید» یا به عبارتی "بیایید در باره خودکشی با هم صحبت کنیم" است. هدف این موضوع افزایش آگاهی در مورد اهمیت کاهش انگ و تشویق گفتگو برای جلوگیری از خودکشی است. تغییر روایت در مورد خودکشی در مورد تغییر نحوه درک ما از این موضوع پیچیده و تغییر از فرهنگ سکوت و انگ به فرهنگ ترویج گفتگوی سالم، درک و حمایت است. فراخوان اقدام همه را تشویق می کند تا گفتگو را در مورد خودکشی و پیشگیری از خودکشی آغاز کنند. هر مکالمه ای، هر چقدر هم که کوچک باشد، به یک جامعه حامی و درک کننده کمک می کند. با شروع این گفتگوهای حیاتی، می توانیم موانع را از بین ببریم، آگاهی را افزایش دهیم و فرهنگ های حمایتی بهتری ایجاد کنیم. این موضوع همچنین بر لزوم اولویت دادن به پیشگیری از خودکشی و سلامت روان در سیاست گذاری تاکید می کند و خواستار اقدام دولت است. تغییر روایت مستلزم حمایت از سیاست هایی است که سلامت روان را در اولویت قرار می دهد، دسترسی به مراقبت را افزایش می دهد و از افراد نیازمند حمایت می کند.

ادامه مطلب
برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع

برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع

در برنامه «سلامت خانواده»، کسی که با یک مشکل سلامتی مواجه شده باید به مراقب سلامتِ خود به عنوان عضوی از تیم سلامت در پایگاه سلامت مراجعه نماید. مراقب سلامت پس از بررسی وضعیت وی در صورت لزوم، او را برای مشاوره یا درمان به پزشک خانواده ارجاع می دهد. در این برنامه پزشک و تیم سلامت، فقط به درمان بیمار نمی پردازند بلکه سعی می کنند تمام نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی بیمار را که ممکن است سلامت او را به خطر بیاندازند شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام مناسب انجام دهند. همچنین افرادی که بیمار نیستند و در سلامتی کامل به ‌سر می‌برند با مراجعۀ دوره‌ای به پایگاه سلامت، توسط مراقب سلامت بررسی کامل ‌می شوند.

ادامه مطلب