تبریک روز رادیولوژی به پرتونگاران بیمارستان

۲۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۷۲۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۵۹۲
تبریک روز رادیولوژی به پرتونگاران بیمارستان

پرتوشناسی یا رادیولوژی و گاهی تصویربرداری تشخیصی نام یک رشته از تخصصهای پزشکی است که از پرتو ایکس و دیگر اقسام امواج و پرتوها برای تشخیص و درمان بیماری و حالات غیر طبیعی کمک می گیرد.

در ۸ نوامبر ۱۸۹۵، ویلهلم کنراد رونتگن، در حالیکه مشغول تحقیق پیرامون خواص پرتو های کاتدی (همان الکترون ها) بود، به صورت کاملا اتفاقی ،متوجه نوعی پرتو در لامپ کاتدی شد که آن را پرتو ی مجهول یا پرتو x نامید که بعد ها به یاد رونتگن،به آن پرتو رونتگن نیز گفته شد. رونتگن تا ۲۸ دسامبر ۱۸۹۵ خواص این اشعه را به طور کامل بررسی کرد و در مقاله ای دست نویس نتیجه ی آزمایشات خود را بیان کرد. نظر به برجسته بودن مقاله ی علمی او، اولین جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۰۱ به ویلهلم کنراد رونتگن اعطا گردید.

روز 17 آبان، مصادف با سالروز کشف پرتو ایکس، روز جهانی رادیولوژی نام گذاری شده است. به همین مناسبت ریاست و مدیریت بیمارستان به همراه تیم همراه از بخشهای تصویربرداری مرکز بازدید نموده و از زحمات پرتونگاران در این واحد تشخیصی و ارزشمند تشکر و قدردانی نمودند.

شایان ذکر است این بیمارستان با دو دستگاه سی‌تی‌اسکن مولتی اسلیاس به بیش از 100 بیمار، با سه دستگاه سونوگرافی به 70 بیمار و با 3 دستگاه رادیولوژی دیجیتال به بیش از 400 نفر در طول روز خدمات ارائه می‌دهد و ظرفیت این بخش در طول روز در مجموع بیش از 570 بیمار به صورت روزانه است. 

کلید واژه ها: روز رادیولوژی دکتر سید محمد جمالیان


( ۱۲ )

نظر شما :