بیانیه رسالت بیمارستان
رسالت و برنامه استراتژیک
3 ساله
بیمارستان امام صادق (ع) شهرستان دلیجان
معرفی مرکز :
مرکز درمانی امام صادق ( ع ) دلیجان با 99 تختخواب طراحی گردیده و ازسال 1362 کلنگ تأسیس مرکز زده شد. این بیمارستان از طریق کمک های مردمی و حمایت خیریه امام صادق (ع ) در سال 1374 تحت ریاست آقای ابراهیم نجفی ( رئیس شبکه بهداشت و درمان دلیجان ) به بهره برداری رسید . رؤسای بعدی شبکه بهداشت و درمان دلیجان آقایان دکتر سعید صالحی و دکتر عبدالرحیم فردوسی بوده اند . در حال حاضر ریاست شبکه بهداشت و درمان دلیجان را جناب آقای دکترمحمد رضا ذوالفقاری به عهده دارد و ریاست بیمارستان را آقای دکتر بابک نامغ عهده دار می باشند . ساختمان بیمارستان در یک طبقه طراحی گردیده و کلیه اتاقهای بیماران بستری مشرف به محوطه زیبای بیمارستان می باشند . این بیمارستان در حال حاضر با 99 تخت مصوب و 58 تخت فعال ارائه خدمت می نماید . این بیمارستان دارای بخشهای بستری و پاراکلنیکی می باشد .
بخشهای بستری شامل :
بخشهای داخلی ، اطفال و نوزادان ( 24 تخت )
بخشهای جراحی عمومی و زنان ( 24 تخت )
سی سی یو 4 تخت ، آی سی یو 2 تخت
دیالیز 12 تخت
زایشگاه 6 تخت
اورژانس بستری 11 تخت
اورژانس سرپایی و تزریقات
اتاق عمل عمومی ( لازم به ذکر است که مجهز به لاپاراسکوپ می باشد )
بخشهای پاراکلنیک نیز شامل :
رادیولوژی – سونوگرافی ( 5 روز در هفته ، روزهای شنبه تا چهارشنبه ) – سی تی اسکن بدون کنتراست - MRI - ماموگرافی
داروخانه
تست ورزش
اکو کاردیوگرافی
درمانگاه تخصصی ( شامل ارتوپدی ، بیهوشی ، جراحی عمومی ، قلب ، زنان ، داخلی ، اطفال ، کلنیک دیابت ( روز پنجشنبه ) ، چشم پزشکی، اورولوژی، مغز و اعصاب، اعصاب و روان)
آزمایشگاه ( مجهز به دستگاه اتو آنالایزر و دستگاه ویژه جواب دهی اورژانس به آزمایشاتی نظیر :
تستهای بارداری ، تروپونین ، آنتی ژن می باشد و دارای بخشهای هماتولوژی ، بیوشیمی ، ادرار ، سرولوژی ، میکروبیولوژی ، هورمون ، آنزیم و STOOL می باشد ) .
اعضاء تیم برنامه ریزی برنامه استراتژیک بیمارستان
ردیف | نام و نام خانوادگی | سمت |
1 | دکتر عبدالرحیم فردوسی | رئیس بیمارستان |
2 | فاطمه پنجه مریم | مسئول دفتر بهبود کیفیت |
3 | دکتر عبدالرحیم فردوسی | مسئول فنی بیمارستان |
4 | فرشته قاسمی | مدیر داخلی |
5 | مژگان نظری | مترون |
6 | محسن محمد خانی | مسئول امور مالی |
7 | دکتر پرویز ابراهیمی | مسئول فنی دارویی |
8 | محسن صمدیان | سرپرستار اورژانس |
9 | زهرا وطن دوست | سرپرستار CCU/ICU |
10 | قاسم احمدی | سرپرستار اتاق عمل |
11 | فریبا رمضانی | سرپرستار جراحی |
12 | زهرا ابراهیمی | سرپرستار بخش داخلی و اطفال |
13 | طاهره شاهرخ | سرپرستار دیالیز |
14 | زهره فنایی | سرپرستار بخش مامایی |
15 | نسرین دلاوری | کارشناس ایمنی بیمار |
16 | مرضیه عزیزی | کارشناس کنترل عفونت |
17 | مریم سادات مهدی زاده | مسئول واحد مدارک پزشکی |
18 | دکتر حمیدرضا جلالی | مسئول آزمایشگاه |
19 | مهدی خوشحالی | مسئول رادیولوژی |
20 | الهام محمدی | سوپروایزر آموزشی |
21 | مهندس خلیل نصر اصفهانی | کارشناس تغذیه |
22 | مهندس سمیه طالبی | کارشناس بهداشت محیط |
23 | مرتضی رحیم زاده | مسئول ساختمان و تاسیسات |
24 | مهندس یزدان شاه محمدی | فنآوری اطلاعات |
25 | مهندس مرضیه لطفی | تجهیزات پزشکی |
26 | زهرا اصلانی | کارگزین |
27 | مهندس علی خسروی | کارشناس بهداشت حرفه ای |
بیانیه رسالت بیمارستان امام صادق ( Mission )
تأمین – حفظ و ارتقاء خدمات بالینی با بکار گیری پرسنل مجرب و تسهیلات استاندارد و بروز رسانی نظام ارائه خدمات در مانی متناسب با ظرفیت شهرستان .
چشم انداز ( Vission )
با استعانت از الطاف الهی می کوشیم ، تا با بهره گیری از تخصصهای موجود و تلاش برای جذب نیروهای متخصص و کارامد و ایجاد فضای کافی و تجهیزات مناسب بتوانیم خدمات درمانی به روز و با کیفیت مطلوب و ایمن ، در راستای استانداردهای اعتبار بخشی و توسعه فضاهای فیزیکی ، در جهت افزایش رضایت بیماران و مراجعین ارائه دهیم و بعنوان مرکز درمانی پیشرفته در سطح منطقه ، شناخته شویم .
ارزشها ( Value )
1 ) تکریم ارباب رجوع و تعامل با بیماران ، و تعهـد به اصـول اخلاقی و اعتقـادی بدون توجه به فرهنگ و نژاد و زبـان ؛ و ایجاد سیستم رسیدگی به شکایات و پیشنهادات جهت اصلاح نارساییها
2 ) رعایت اصول و مفاهیم حاکمیت بالینی ، ارتقاء سطح ایمنی بیمار و ترویج مدیریت خطر ، با ایجاد انگیزه گزارش دهی خطا در کارکنان
3 ) ایجاد فرهنـگ تعامـل و کار گروهـی ، و بالا بردن انگیزه کاری و مسؤلیت حرفه ای در کارکنان
4 ) ترویج فرهنگ آموزش و پژوهش در جهت توانمند سازی کارکنان برای ترغیب فعالیت و نوآوری
5 ) تعهد به بیانیه رسالت و اهداف استراتژیک مرکز
6 ) قدردانی از کارکنان مسئولیت پذیر
7 ) حمایت از کار تیمی
عوامل داخلی | نقاط قوت ( Strengthes ) |
الف ) مدیریت و روش مدیریتی | 1 ) اشاعه فرهنگ تکریم ارباب رجوع و تعامل با ذینفعان و مراجعین 2 ) مشارکت کارکنان و استفاده از روش بارش افکار 3 ) بکارگیری روشهای نوین مدیریتی 4 ) ایجاد سیستم نظارتـی مناسب برای بهبود روشـها ، بر اسـاس ممیزی بالینـی 5 ) شایسته سالاری در انتصابات 6 ) خرید تجهیزات پزشکی بروز و ایمن 7 ) کمک به افراد بی بضاعت و شرکت در امورات خیریه 8 ) خدمات رفاهی مناسب برای پرسنل 9 ) شرکت در جلسات و سمینارهای برگزار شده در سطح کشور 10 ) ایجـاد سیسـتم منظم بازدید مدیریتـی و پایش عملـکرد تیم ایمنی بیمار |
ب ) بیمارستان Pailot دوستدار ایمنی بیمار |
1 ) بسترسازی برای دستیابی به ایمنی بیمار 2 ) اشاعه فرهنگ گزارش خطای پرسنل و پزشکان 3 ) ایجاد سیستمها و فرآیندهای مدیریت خطر و شناسایی و ارزیابی خطاها 4 ) ایجاد راههایی برای برقراری ارتباط صحیح با بیماران و همراهان 5 ) آموزش کارکنـان به تحلیل ریشـه ای وقایع و جلوگیری از بروز آسیب 6 ) برگـزاری جلسـات منظم کمیتـه های مرگ و میر ( مورتالیتـی و موربیدیتی ) در سطوح بالای مدیریتی بیمارستان |
ج ) نیروی انسانی | 1 ) وجود نیروی انسانی با تجربه 2 ) وجدان کاری و علاقمندی پرسنل 3 ) نیروی کارآمد متخصص و فوق تخصص 4 ) برگزاری آموزشهای منظم و مستمر در راستای توسعه فردی (PDP) 5 ) امکان دو پزشک شدن در تمامی تخصص ها 6 ) استخدامی بودن پزشکان متخصص داخلی – کودکان – جراحی – زنان و بیهوشی |
د ) وضعیت مالی | 1 ) دقت و صرفه جویی در هزینه ها 2 ) درآمد مناسب واحدهای پلی کلینیکی و پاراکلینیکی 3 ) وجود سیستمی در جهت کاهش کسورات بیمه ای 4 ) پرداخت بموقع مطالبات پزشکان ، کارکنان و شرکتها 5 ) کمکهای خیرین |
ه ) سیستمها و روشهای موجود | 1 ) کمکهای افراد خیر به مجموعه 2 ) تعامل با مراکز علمی و درمانی داخل و خارج ازاستان 3 ) تهیه و تدوین آئین نامه اداری و مالی جامع و کاربردی 4 ) تلاش بر اصل طبابت بالینی مبتنی بر شواهد 5 ) ایجاد سیستم سه گانه رسیدگی به شکایات (مراجعه مستقیم به مدیریت ، صندوق پیشنهادات و انتقادات ) 6 ) تشکیل تیم مدیریتی نظارتی اجرایی |
و ) وجود امکانات و تجهیزات ایمن | 1 ) وجود بخشهای بستری ، پلی کلینیکی و پاراکلینیکی شبانه روزی 2 ) وجود امکانات تشخیصـی و درمانی منحصر بفرد بخش اورولوژی ، مانند : تجهیزات پیشرفته برای عملهای PCNL ، لیزر ، ست توریس ، بخش دیالیز ، بخش سی سی یو و آی سی یو 3 ) وجود واحد زایمان فیزیولوژیک 4) وجود واحدهای پیشگیری از بیماریهـا با استفـاده از تکنیکهای پیشرفتـه از جمله تسـت شنوایی سنجی در نوزادان ، در مانگاه دیابت ، درمانگاه فشار خون 5 ) قابلیت گسترش بخش ها و تخصص های بیمارستان با توجه به وسعت بیمارستان و40 تخت غیر فعال در آن |
ز ) فرهنگ سازی | 1 ) اشاعه فرهنگ مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع 2 ) وجود جو سالم و بانشاط در بیمارستان 3 ) تعامل و اعتماد بین همکاران 4 ) رعایت ارزشهای والای اسلامی 5 ) رعایت طرح انطباق در حد امکان |
ح ) موقعیت جغرافیایی | 1 ) استقرار در مرکز شهر و در دسترس بودن 2 داشتن فضای کافی و مناسب برای مجهز نمودن بخشهای تخصصی در صورت وجود پزشک 3 ) امکان تبدیل شدن به قطب درمانی استان در زمینه های خاص از جمله مرکز تروما در کشور 4 ) امکان تبدیل شدن به مرکز توریسم درمانی |
عوامل داخلی | نقاط ضعف ( Weakness ) |
الف ) نیروی انسانی | 1 ) کمبود نیروهای تخصصی در برخی رشته ها 2 ) کمبود کادر فنی و پرستاری به خصوص نیروی مرد |
ب ) وضعیت مالی | 1 ) بلاتکلیفی و عدم پرداخت به موقع مطالبات از طرف دولت جهت پیشبرد و اجرای برنامه های پیش بینی شده و اضافه کار و حق لباس پرسنل 2 ) در آمد پایین بیمارستان |
ج ) سیستمها و روشهای موجود |
1 ) عدم بهره برداری کامل از سونوگرافی و سی تی اسکن 2 ) ضعف سیستمهای اطلاع رسانی 3 ) عدم راه اندازی کامل سیستم تریاژ بدلیل محدودیت فضا و شرایط 4 ) نبود امکانات و تجهیزات کافی 5 ) عدم وجود پزشکان متخصص در برخی از رشته ها 6 ) اجبار به اعزام بیمار به مراکز تخصصی استان به علت نبود تخصص های کافی در مرکز |
د ) فضای فیزیکی | 1 ) بهره برداری غیر استاندارد از فضای بیمارستان 2 ) یک طبقه بودن بیمارستان و عدم امکان حفاظت محیط فیزیکی و افزایش هزینه ها به دنبال آن 3 )عدم وجود فضای کافی در بخش اورژانس و ccu و بخشها 4 ) عدم وجود فضای مناسب برای استقرار واحد لنژی |
فرصتها ( Opportunities) |
1 ) موقعیت استراتژیک بیمارستان ( در محیطی امن و داری زمین مناسب و کافی برای احداث قسمتهای لازم ) 2 ) وجود خیرین سلامت توانمند و دلسوز در شهرستان 3 ) امکان تعامل کامل و حمایت های برون بخشی 4 ) وجود انجمن حمایت از بیماران خاص شهرستان به عنوان حامی و پشتیبان بیماران خاص 5 ) جذب نیروهای مختلف تخصصی بموازات توسعه فضاهای فیزیکی بیمارستان |
تهدیدها ( Threats ) |
1 ) تصادف جاده ای اجتناب ناپذیر ناشی اتردد 130 هزا خودرو در هر شبانه روز از جاده های شهرستان 2 ) حوادث ترافیکی موتور سیکلت به علت تردد غیر قابل باور موتور سیکلت در معابر شهرستان 3) حوادث شغلی و آسییب های محیط های صنعتی که بخش قابل توجهی از بیماران اورژانس را به خود اختصاص می دهد ( مثل سوختگی با قیر یه علت وجود کارخانجات ایزو گام و ....) به علت قطب صنعتی بودن شهرستان 4 ) بالا بودن تعرفه برای اتباع خارجی ( افغانها ) به علت نداشتن دفترچه بیمه 5 ) عدم حمایتهای قانونی و مالی قابل توجه از طرف بیمه ها 6 ) عدم جذب نیروی کافی و کارامد 7 ) عدم حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در مرکز 8 ) عدم وجود تجهیزات کافی و نداشتن بودجه کافی 7 ) آمار بالای اعزام به صورت میانگین 50 مورد در ماه 8 ) عدم پرداخت بموقع مطالبات از طرف بیمه ها 9 ) عدم وجود تخصص های قلب و رادیولوژی و مغز و اعصاب در تمام روزهای هفته 11 ) عدم وجود پزشک مستقر برای بخشهای سونو گرافی و سی تی اسکن 12 ) اعمال پاره ای مقررات دست و پا گیر از طرف سازمانهای بیمه ای |
ذینفعان : ( Stakeholders )
تعریف : ذینفع افراد یا سازمانهایی هستند که به نوعی از فعالیتهای سازمان متأثر می شوند و می توانند تقویت کننده یا مانع موفقیت سازمان شوند .
ذینفع قانونی :
شخص یا گروهی است که برای مشاررکت در فعالیت ها و مشخص کردن جهت گیری های سازمان دارای دانش کافی هستند و سهم و منفعت آنها در سازمان بالاست .
یک تعریف کلی و جامع تر از ذینفعان به صورت ذیل می باشد :
ذینفع افراد یا گروهایی هستند که برای رسیدن به بخشی از اهدااف یا نیازهای خود به سازمان وابسته اند و سازمان نیز به آنها وابسته بوده و از انها متأثر می شود .
برای مثال : پرستاران ، پزشکان ، بیماران ، مراجعه کنندگان ، سازمان های بیمه گر ، استانداری و فرمانداری ، شهرداری ، مدیران اجرایی بیمارستان ، خیرین از ذینفعان به حساب می آیند .
موضاعات استراتژیک ( strategic issues )
1 – استفاده از خیرین
2 – بودجه اعتبارات
3 – تغییر فضای فیزیکی
4 – سرویس های درمانی
5 – نظام پرداخت پرسنلی
6 – اموزش پرسنل و بیماران
استراتژی ها : ( strategies )
S1 : استراتژی جذب پزشکان متخصص در رده های مختلف و حتی الامکان دو پزشک نمودن تخصص ها .
S2 : استراتژی واگذاری بخشی از امورات به بخش خصوصی
S3 : استراتژی بهبود وضعیت عمرانی و بهداشتی بیمارستان
S4 : استراتژی خرید تجهیزات مورد نیاز
S5 : استراتژی برقراری نظام حاکمیت بالینی و استاندارد های اعتبار بخشی
S6 : استراتژی دستیابی به ایمنی بیمار
اهداف استراتژیک ( strategic goals ) :
S1G1 : ارتقاء و ایجاد فرهنگ بستر مناسب در بیمارستان
S1G2 : ارتقاء و بهبود استاندارد تجهیزات پزشکی در بیمارستان
S1G3 : ارتقاء و توسعه منابع انسانی
S1G4 : ارتقاء سیستم فناوری اطلاعات بیمارستان
S1G5 : ارتقاء سیستم برنامه ریزی مدیریتی ( اجرایی ) بیمارستان
S1G6 : ایجاد فرهنگ و بستر مناسب در بیمارستان
S1G7 : حمایت و هدایت کارکنان در مسیر مدیریت خطر
S1G8 : ایجاد نظام مدیریت خطر با رویکرد پیشگیرانه وواکنشی
S1G9 : نهادینه کردن و اجرایی کردن درس های آموخته شده از خطاها
S1G10 : ارتقاء سطح علمی پرسنل درمانی به وسیله آموزش
S1 G11 : ارتقاء آموزش به بیماران و تشکیل واحد آموزش سلامت به بیمار
S 1G12 : تشکیل واحد بهبود کیفیت در بیمارستان