راهنما سلامت؛ سرطان یا کانسر چیست؟

۰۶ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۲ کد : ۱۸۲۸۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۷۰۷۰
به گزارش روابط عمومی روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات، در دنیای امروز شاید کمتر کسی را بتوان یافت که واژه سرطان" به گوشش نخورده باشد، زیرا در دهه های اخیر مطالب زیادی درباره این بیماری منتشر شده است؛ اما بد نیست بار دیگر اطلاعات خود را درباره این واژه مرور کنیم؛ در یک جمله کوتاه، می توان سرطان را  که در بین متخصصان با نام کانسرشناخته می شود «رشد، تکثیر و گاهی انتشار غیرعادی سلول‌های بدن» تعریف کرد.
راهنما سلامت؛ سرطان یا کانسر چیست؟

سرطان چگونه ایجاد می شود؟

 بدن ما از تعداد بی‌شماری سلول تشکیل شده است، این سلول‌ها برای بقای زندگی نیاز به رشد و تکثیر دارند، تا زمانی که این رشد و تکثیر در مسیر عادی خود ادامه پیدا کند هیچ مشکلی وجود ندارد، ولی به محض اینکه این رشد و تکثیر از مسیر عادی و طبیعی خود خارج و غیر قابل کنترل شود، اصطلاحا سرطان و یا کانسر ایجاد شده است.

 

سلول‌های سرطانی از نظر ظاهر و عملکرد با دیگر سلول‌های هم نوع خود تفاوت دارند.

 

این سلول‌ها نمی دانند کی رشد و تکثیر خود را متوقف کنند و به صورت بی‌رویه به تکثیر ادامه می دهند. یک سلول به دو سلول تقسیم میشود و دو سلول به چهار سلول و این روند ادامه می‌یابد تا توده‌ای از سلول‌ها ایجاد شود که اصطلاحا به آن «تومور» گفته میشود.

 

تومور‌های خوش‌خیم به تومورهایی گفته می شود که پس از مدت کوتاهی رشد و تکثیر متوقف می شوند. ولی تومورهای بدخیم به رشد خود ادامه میدهند و بزرگ و بزرگتر می شوند.

 

 

خطرناک بودن تومورهای بدخیم در این است که آنها میتوانند به دیگر بافت‌های بدن حمله کنند و آنها را از بین ببرند.

 

روش های تشخیص بیماری سرطان شامل مواردی مانند عکس برداری، تست های آزمایشگاهی، نمونه برداری از تومور، آندوسکوپی، جراحی یا آزمایش های ژنتیک می شود.

 

درمان سرطان بستگی به نوع و مرحله آن دارد، بسته به وضعیت خاص بیمار، ممکن است یک روش درمانی یا ترکیبی از دو روش به منظور بهبود وضعیت بیمار انجام شود.

 

 

جراحی یکی از راه های درمان سرطان است که در آن تومور و بافت اطراف آن برداشته می‌شوند. جراحی، قدیمی‌ترین نوع درمان سرطان است. امروزه جراحی سرطان هنوز هم برای درمان انواع بسیاری از سرطان ها موثر است.

 

 

شیمی درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان است که با استفاده از یک یا چند داروی شیمی درمانی انجام می‌شود.

 

 

پرتو درمانی یکی از انواع روش های درمان سرطان است که ذرات پر انرژی یا امواج مانند اشعه ایکس ، اشعه گاما ، پرتوهای الکترونی یا با استفاده از نوع معینی انرژی جلوی رشد و تقسیم سلول های سرطانی را می گیرد.

 

ایمونوتراپی و هورمون درمانی نیز از دیگر روش های درمان سرطان به شمار می روند.

 

 

متاسفانه سرطان فقط بزرگسالان را درگیر نمی‌کند بلکه کودکان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. 

کلید واژه ها: کانسر راهنمای سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات بیمارستان امام خمینی (ره)


( ۵۷۱ )

نظر شما :