آمادگی شبکه بهداشت و درمان محلات برای مقابله با بیماری سالک

۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۴ کد : ۲۳۳۱۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۵۰
کارشناس مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت محلات با بیان این که تمام مراکز بهداشتی آماده ارایه خدمت به مبتلایان بیماری سالک هستند، گفت: مراکز بهداشتی با کنترل و از بین بردن جوندگان و سگهای آلوده در راستای مقابله با این بیماری گام بر می دارند.
آمادگی شبکه بهداشت و درمان محلات برای مقابله با بیماری سالک

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات،محبوبه رحمانی حفاظت فردی و رعایت بهداشت را مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به سالک عنوان کرد و استفاده از توری، پمادهای دورکننده حشرات و برخی داروها را در این راستا موثر دانست و خاطرنشان کرد که مرکز بهداشت نیز از طریق کنترل و از بین بردن جوندگان و سگهای آلوده در این راستا گام برمی دارند.

وی با اشاره به این که مخازن انگل مولد بیماری سالک نخاله های ساختمانی، لاستیک های کهنه(ب عنوان محل تکثیر)، سگها و جوندگانی نظیر موشها هستند، دست اندازی بیش از حد انسان به محیط زیست این جانوران را یکی علل شیوع بیماری سالک برشمرد که در پی سکونت افراد در این مناطق و متعاقب آن گزیده شدن توسط پشه های خاکی آلوده به انگل لشمانیوز، بیماری بروز پیدا می کند.

وی به ساکنان مناطق آندمیک بیماری سالک توصیه کرد که حتما از توری و پشه بند در منازل خود و مواد دور کننده حشرات استفاده کنند.

ضرورت توجه به بهداشت عمومی از سوی شهروندان

کارشناس بیماری های واگیر با اشاره به تشکیل تیم های بهداشتی برای کنترل بیماری و تلاشهای ادارات شهرستان برای از بین بردن مخازن آلوده در مناطق آندمیک گفت: با توجه به این که ناقل بیماری سالک پشه است کنترل آن کمی دشوار است، شهروندان باید در این زمینه هوشیار باشند و همچنین سایر سازمانها نیز اطلاع رسانی لازم را در این خصوص انجام دهند.
رحمانی گفت: افراد درصورت ابتلا به زخم مزمن در نقاط باز بدن نظیر صورت و دست و پا که پس از گزش پشه به ویژه در مناطق شیوع سالک ایجاد شده است حتما به پزشک و یا مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا مورد بررسی قرار گیرند و درصورت نیاز درمان های لازم برای آنان شروع شود.
 
آموزش و اطلاع رسانی؛ مهمترین راهکار کنترل بیماری سالک


محبوبه رحمانی آموزش و اطلاع رسانی به افراد را از مهمترین راهکارها در راستای کنترل و پیشگیری بیماری سالک برشمرد و افزود: بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است و داروی لازم برای درمان سالک به صورت رایگان در شبکه  بهداشت و درمان در اختیار بیماران قرار می گیرد.
ایشان گفت: از زمان گزش پشه آلوده تا زمانی که بیماری به صورت زخم خود را نشان دهد دو تا هشت ماه طول می کشد که مراجعه به موقع بیمار به پزشک در درمان بسیار موثر است.
 
رحمانی خاطرنشان کرد: فرد مشکوک پس از مراجعه مرکز بهداشت به آزمایشگاه مرکزی ارجاع می شود و به صورت رایگان آزمایشات لازم برای وی انجام می شود و در صورت تشخیص بیماری، درمان فرد آغاز می شود و پس از دو تا سه ماه بیماری کاملا درمان می شود.


 به گفته کارشناس بیماری های واگیر مرکز بهداشت محلات تشخیص زودهنگام و درمان به موقع اهمیت دارد زیرا درصورت عدم درمان به موقع ممکن است که زخم عمیق و وسیع شود و اسکار یا جای زخم بر روی پوست بیماربرای همیشه باقی بماند.
 
 

کلید واژه ها: سالک محبوبه رحمانی بیماری های واگیر دار شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات آندمیک


( ۵ )

نظر شما :