بهترین درمان سرماخوردگی

۰۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۹ کد : ۷۰۲۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۶۱۹۲
بهترین درمان سرماخوردگی چه چیزی می‌تواند باشد؟ پنی‌سیلین، کلداستاپ یا عنبرنسارا؟ در این مقاله خیلی چیزها در مورد سرماخوردگی یاد می‌گیرید. مهم‌ترین نکته اما این خواهد بود که چطور مثل یک حرفه‌ای از خودتان در مقابل سرماخوردگی محفاظت کنید. فرق این بیماری را با آنفلوانزا بفهمید و بدانید در جنگ با بیماری خودتان و دیگران چطور دست به کار شوید.
بهترین درمان سرماخوردگی


 سرماخوردگی چه علایمی دارد ؟
ما بیماری‌های متنوعی را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیریم. البته حق هم داریم چون علایم این بیماری‌ها ممکن است بسیار به هم شبیه باشد و حتا پزشک هم در تشخیصشان اشتباه کند. شایع‌ترین علامت یک سرماخوردگی ساده یا همان common cold درگیری بینی و حلق به صورت عطسه، سرفه، آبریزش، سوزش گلو و گرفتگی بینی است. خب پس چه تفاوتی بین سرماخوردگی و حساسیت وجود دارد؟ اگر مبتلا به حساسیت و به خصوص حساسیت فصلی باشید ممکن است بارها شروع سرماخوردگی را با عود حساسیت‌تان اشتباه گرفته باشید. نکته تستی این‌که ابتلا به سرماخوردگی با کسالت و بدن درد و مریض احوالی بیشتری همراه است. در عوض عطسه و آبریزش در حساسیت شدیدتر است. درد بدن، تب، لرز و علایم گوارشی هم در سرماخوردگی وجود دارند اما شدید بودن هر کدام از این علایم به نفع این است که مبتلا به آنفلوانزا شده‌اید.
 تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا چیست ؟
سرماخوردگی و آنفلوانزا علایم بسیار مشترکی دارند. اما ابتلا به تب و لرز شدید و علایم گوارشی مثل اسهال و استفراغ بیشتر به نفع ابتلا به آنفلوانزا است. سرماخوردگی ساده در بزرگسالان هیچ‌وقت باعث تب شدید نمی‌شود.
تشخیص گلو درد ویروسی از باکتریایی
گلودرد چرکی بیماری است که ممکن است با سرماخوردگی اشتباه شود. تب و درد گلو و ضغف و بیحالی از علایم مشترک بین این دو بیماری است. در گلودرد چرکی تقریبا هیچ وقت عطسه و آبریزش وجود ندارد. پس حتا چند عطسه ناقابل احتمال ابتلا به این بیماری را کم می‌کند. درمان گلودرد چرکی بسته به نظر پزشک آمپول پنی‌سیلین و یا آنتی بیوتیک خوراکی جایگزین آن با تجویز پزشک است. خبر خوب این‌که اگر عطسه و آبریزش دارید زدن آمپول پنی‌سیلین هیچ کمکی به شما در بهتر شدن نمی‌کند.
عوارض سرماخوردگی
سینوزیت
هم در کودکان و هم در بزرگسالان سرماخوردگی به دنبال درمان نشدن و بهبود می‌تواند تبدیل باعث التهاب حاد سینوس ها یا همان سینوزیت شود. در اغلب موارد سینوزیت نیاز به درمان آنتی بیوتیکی خوراکی دارد.
عفونت گوش میانی
عفونت حاد گوش میانی وقتی اتفاق می‌افتد که ویروس یا باکتری به فضای پشتی گوش نفوذ کنند. این عفونت در بسیاری از موارد به دنبال یک سرماخوردگی ساده اتفاق می‌افتد. درد گوش و تب از علایم عفونت گوش است. این بیماری توسط پزشک و بعد از معاینه گوش تشخیص داده می‌شود. ممکن است نیاز به درمان آنتی‎‌بیوتیکی باشد که با صلاحدید پزشک تجویز خواهد شد.
آسم
در افرادی که مستعد یا مبتلا به آسم هستند سرماخوردگی می‌تواند شروع کننده و محرک یک حمله آسم باشد.
بهترین درمان سرماخوردگی چیست ؟
دلمان نمی‌خواست اینطور باشد اما بهترین درمان سرماخوردگی صبر است. هیچ دارویی اثر ثابت شده بر کاهش طول مدت این بیماری را نداشته است. درمان اصلی سرماخوردگی که برای شما توسط پزشک تجویز می‌شود بر پایه درمان علامت‌های شماست. مثلا اگر درد آزارنده‌ترین علامت باشد پزشک برای شما داروی ضد درد تجویز خواهد کرد. یا برای درمان عطسه داروی مناسب ضد عطسه کارساز است. تقریبا برای تمام علائم سرماخوردگی داروی جداگانه‌ای وجود دارد. بعضی از داروها هم  قرص همه کاره سرماخوردگی هستند. به غیر از قرص و داروهای شیمیایی چند مورد دیگر که تاثیر ثابت‌شده‌ای در بهبود علایم و کاهش طول درمان تاثیر دارند به شرح ذیل هستند:
اکیناسه (سرخارگل) ، اکی فورت، یا اکی هرب‏ ، شربت اکیناسه زردبند
یک داروی گیاهی که سیستم دفاعی را قوی می‌کند. مصرف این دارو به خصوص در زمانی که احساس می‌کنید ممکن است سرما بخورید بهترین تاثیر را دارد. این دارو در ایران توسط شرکت‌های دارویی گیاهی مثل گل دارو تولید می‌شود. اکی فورت هم نوع شربت این داروی گیاهی است. مصرف این دارو به صورت یک یا دو قرص با هر وعده غذایی است. البته باید از مصرف طولانی مدت آن خودداری کنید. مصرف این داروی گیاهی در زنان باردار یا مادران شیرده و دوران شیردهی هم توصیه نمی‌شود.
مصرف زیاد مایعات، بهترین درمان سرماخوردگی
تا جایی که می‌توانید مایعات گرم بنوشید. یکی از بهترین مایعات چای کم رنگ یا دمنوش آویشن است. البته چیزی که بیشترین اهمیت را دارد دریافت آب است. با مصرف مایعات بیشتر حال عمومی بهتری خواهید داشت. مصرف بیشتر مایعات باعث می‌شود که ترشحات موجود در حلق و بینی شما روان‌تر شده و راحت‌تر تخلیه شوند. این که تزریق سرم در مواقع سرماخوردگی به شما حال بهتری می‌دهد دقیقا به همین دلیل است. البته پیشنهاد ما این است که تا جای ممکن و به خصوص وقتی که حالت تهوع و استفراغ ندارید به جای تزریق سرم مایعات بنوشید.
سوپ مرغ و سبزیجات
سوپ مرغ و سبزیجات یک ترکیب جادویی از مایعات، ویتامین‌های موجود در سبزیجات، پروتئین موجود در مرغ و بسته به کسی که آن را طبخ کرده، عشق است. بدن در مواقع ابتلا به سرماخوردگی برای ترمیم سیستم ایمنی و دفاعی به پروتئین و ویتامین‌ها نیاز دارد. این موارد در مرغ و سبزیجات سوپ مرغ وجود دارند. بهتر است سبزیجات را بیش از حد نپزید تا ویتامین‌های موجود در این سبزیجات سالم بمانند. بعضی افراد اعتقاد به اضافه کردن فلفل زیاد به این سوپ دارند و فکر می‌کنند اضافه کردن ادویه و فلفل به بازکردن گرفتگی‌های مجاری تنفسی کمک خواهد کرد. ما انتخاب را بر عهده خودتان می‌گذاریم.
استراحت
بدن شما در طی سرماخوردگی تحت فشار قرار می‌گیرد و نیاز به ترمیم و دفاع دارد. هرگونه فعالیت بیش از حد و ورزش سنگین بهبود شما را به تعویق می‌اندازد. یک تا دو روز استراحت نه تنها به شما کمک خواهد کرد بلکه همکاران و همکلاسی‎‌های شما هم از خطر ابتلا به سرماخوردگی در امان خواهند بود.
بدترین درمان سرماخوردگی چیست
کورتون به شکل دگزامتازون ( دگزا ) یا هر شکل دیگری بدترین درمان ممکن سرماخوردگی است. این دارو برای کاهش التهاب تجویز می‌شود و البته موثر هم هست. نکته‌ای که باید بدانید این است که حالتان یک یا دو روز زودتر خوب می‌شود، اما علایم سرماخوردگی خیلی دیرتر به طور کامل از بدنتان حذف می‌شوند. اگر اشتباهی به جای سرماحوردگی مبتلا به آنفلوآنزا شده باشید عارضه کورتون می‌تواند عفونت شدید ریه و مرگ باشد. عارضه‌های دیگر کورتون بالا رفتن قند خون و پوکی استخوان و ضعیف شدن سیستم ایمنی هستند.
انتی بیوتیک مناسب برای عفونت ویروسی و بهترین آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی
نکته بسیار مهم این است که سرماخوردگی ساده تا وقتی عارضه‌ای پیدا نکرده مطلقا نیازی به درمان آنتی بیوتیکی ندارد. در صورتی که به دنبال سرماخوردگی دچار سینوزیت شده باشید و این سینوزیت چرکی شده باشد باید یک دوره یک هفته‌ای آنتی بیوتیک استفاده کنید. عفونت گوش میانی شدید هم یاز به درمان آنتی‌بیوتیک دارد. ممکن است بسته به نظر پزشک، حساسیت‌های دارویی و تحمل شما نسبت به دارو، تجویزهای متفاوتی صورت بگیرد. آموکسی‌ سیلین، کوآموکسی کلاو و آزیترومایسین داروهایی هستند که بیشتر تجویز می‌شوند. حتا اگر نگران ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی نیستید تگران ایجاد عوارض دارویی باشید و مطلقا بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف نکنید.
بهترین پیش گیری سرماخوردگی
ممکن است به نظر واقعی نیاید اما بهترین روش پیش‌گیری از سرماخوردگی شستن دست‌هاست. ویروس سرماخوردگی از طریق دست‌های آلوده از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند. از آن‌جایی که نمی‌توانید مطمئن باشید چه کسی بیمار است روزی چند بار دست‌هایتان را به طور کامل با آب و صابون بشویید. دست و روبوسی کردن و در آغوش گرفتن افراد بیمار را تا بهبودشان به تعویق بیاندازید. فضاهای بسته و هوای تهویه نشده یکی دیگر از عوامل انتقال ویروس هستند. لیوان و قاشق چنگالتان را مشترکا با کسی استفاده نکنید. از افراد سرماخورده تا جایی که می‌توانید دوری کنید. ضدعفونی کردن دستگیره درها، موبایل و موارد پر استفاده دیگر هم می‌تواند در کاهش سرایت سرماخوردگی موثر باشد.
سیستم ایمنی قوی و داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن مرتب می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی شما در مقابل ابتلا به سرماخوردگی کمک کند.
 
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟
در صورت داشتن هرکدام از این علایم حتما به پزشک مراجعه کنید:
•    تب بالای ۳۸٫۵ در بزرگشالان و بیشتر از ۳۸ در اطفال
•    احساس ضعف، گیجی و منگی شدید
•    تنگی نفس شدید
•    سرفه‌های خلط‌دار شدید
•    علایمی که بعد از پنج روز بهتر نمی‌شوند
•    ایجاد تب بعد از یک دوره بهبود
•    شروع علایم آسم
•    علایم بسیار شدید

 

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان محلات

کلید واژه ها: سرماخوردگی پیشگیری از سرماخوردگی شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات بیمارستان امام خمینی (ره)


( ۱۲۱۶ )

نظر شما :