واحد بهداشت خانواده و بهورزی
نام و نام خانوادگی: خانم زهرا حمیدیرشته تحصیلی: پست الکترونیک: mr8022358@gmail.com تلفن مستقیم: 08635624732 شماره تماس داخلی: آدرس: خنداب- انتهای خیابان آموزش و پرورش- شبکه بهداشت و درمان خنداب |
شرح وظایف
- شرح وظایف کارشناس مسئول بهداشت خانواده
1- رهبری و مدیریت تدوین طرح های ع در سطح ستاد شهرستانها در خصوص، فرزند آوری ،جوانی جمعیت، مراقبت مادران،نورادان ، کودکان ، شیر مادر،سالمندان ، میانسالان و نظام مرگ کودکان1-59 ماهه
2- برنامه ریزی ،اجرا و ارزشیابی مناسبت های سلامت خانواده
3- رهبری و مدیریت تدوین طرحهای ارتقای کیفیت
4 رهبری و مدیریت جمع آوری تحلیل ، و ارائه اطلاعات و گزارش در زمینه برگزاری کارگاهها و جلسات اموزش و تدریس موارد بهداشت خانواده
5 رهبری و مدیریت تجزیه وتحلیل آمار و ا طلاعات ارسالی به مراکز ومقایسه با حد انتظار
6 نظارت بر چگونگی انجام پایش فعالیت های مراکز بهداشتی درمانی در خصوص برنامه های بهداشت خانواده
7- نظارت بر چگونگی پایش فعالیت های پایگاههای بهداشتی در خصوص برنامه های بهداشت خانواده ر
8- نظارت بر چگونگی پایش فعالیت های مطب های خصوصی در در خصوص برنامه های بهداشت خانواده
9- نظارت بر ارسال دستور العملهای اجرائی به مراکز بهداشتی درمانی ،پایگاههای بهداشتی
10- نظارت بر چگونگی اجرای طرحهای مداخله ای در خصوص افزایش کیفیت ارائه خدمات بهداشت خانواده
11- نظارت بر چگونگی پیگیری موارد مرگ مادر و کودک
12- هماهنگی با واحد های آموزش بهداشت ، گروه بهداشت محیط ، بهداشت مدارس وگسترش و..... بر حسب ضرورت فعالیت
13- هماهنگی برون بخش :با سایر نهاد ها در صورت لزوم
14- پیگیری اعتبارات بهداشت خانواده
15- پیگیری جهت خرید تجهیز ات مورد نیاز بر حسب بر آورد کارشناسان بهداشت خانواده
16- تائید میزان مورد مکمل های کودکان و مادران در ستاد شهرستانها جهت توزیع در مراکز بر حسب بر آورد کارشناسان بهداشت خانواده
17- ارزشیابی کمی و کیفی ارائه فعالیت های واحد بهداشت خانواده براساس بخشنامه های کشوری در مراکز بهداشتی درمانی ، پایگاههای بهداشتی
18- ارزشیابی میزان دسترسی به اهداف مد نظر در برنامه های عملیاتی کودکان ، مادران و ... - شرح وظایف کارشناس شیر مادر
1- تهیه برنامه عملیاتی سالانه ترویج تغذیه با شیر مادر
2- نظارت بر مطالب وموادآموزشی تهیه شده توسط کارکنان درسطح شهرستان
3- نظارت برعملکردکارکنان دراجرای برنامه وآموزش مادران درواحدهای اجرایی
4- نظارت ازطریق پایش برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر درسطح ادارات وسازمانها وداروخانه ها
5- برآورد و تنظیم درخواست کوپن و قوطی شیر مصنوعی مورد نیاز شهرستان
6- نظارت برتوزیع ومصرف شیرمصنوعی وارائه راهکارها ومداخلات مناسب براساس گزارش اطلاعات جمع آوری شده
7- برنامه ریزی وبرگزاری مراسم هفته جهانی شیرمادر و ارسال گزارش اقدامات به معاونت بهداشتی دانشگاه
8- هماهنگی جهت برگزاری کمیته شهرستانی ترویج تغذیه با شیر مادر و ارسال صورتجلسه
9- برنامه ریزی و تنظیم کارگاههای آموزشی شیر مادر - شرح وظایف کارشناس سلامت کودکان و نوزادان
1- تهیه برنامه عملیاتی سالیانه کودک سالم،مانا و نوزادان
2- برنامه ریزی و تنظیم کارگاههای آموزشی
3- نظارت بر عملکرد پرسنل واحدهای محیطی در زمینه اجرای برنامه کودکان
4- پایش پزشک براساس چک لیست برنامه
5- محاسبه شاخصهای بهداشتی برنامه کودکان و نوزادان
6- آموزش پرسنل محیطی ـ در زمینه برنامه کودکان ونوزادان
7- تهیه مطالب آموز شی ـ پوستر ـ بروشور و پمفلت آموزشی کودکان
8- برآورد میزان مکمل آهن و مولتی ویتامین جهت کودکان زیر 2 سال
9- برنامه ریزی جهت بزرگداشت سالیانه هفته جهانی کودک
10- هماهنگی با واحدهای برون بخش و درونبخش جهت اجرای برنامه های آموزشی طی هفته جهانی کودک تهیه گزارش فعالیتهای انجام شده و ارسال به معاونت بهداشتی
11- نظارت بر تهیه و توزیع اقلام دارویی ومکملهای مربوط به برنامه کودکان
12- نظارت بر تهیه و توزیع تجهیزات مربوط به برنامه کودکان
13- هماهنگی با مراکز تابعه و معرفی پرسنل جهت گذراندن کلیه کارگاههای آموزشی بر نامه کودکان
14- هماهنگی جهت برگزاری کمیته شهرستانی سلامت نوزادی و مرگ کودکان1-59 ماهه و ارسال صورتجلسه به معاونت بهداشتی
15- ثبت اطلاعات مربوط به مرگ کودکان1-59ماهه در پورتال
16-پیگیری نوزادان و کودکان پرخطر - شرح وظایف کارشناس سلامت مادران
۱-شناسائی جمعیت هدف برنامه سلامت مادران شهرستان
۲-تدوین برنامه عملیاتی به منظور پیشبرد اهداف و برنامه های سلامت مادران بر اساس برنامه های ابلاغی وزارت متبوع
۳-انجام هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی و اجرای فعالیتهای مداخله ایی وجاری جهت نیل به اهداف برنامه عملیاتی
۴- پیشگیری و کاهش مرگ قابل اجتناب مادر باردار با شناسایی پیگیری ، ارجاع ، اعزام و ... بارداریهای در معرض خطر بخصوص در مناطق دور دست و صعب العبور
۵- پایش ، ارزیابی ونظارت بر برنامه مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران وارائه پسخوراند ، شناسایی وبررسی مشکلات ،ارائه راه حل در راستای اجرای برنامه های سلامت مادران
۶-اجرای نظام کشوری مراقبت مرگ مادر و تشکیل به موقع کمیته بررسی مرگ مادر به ازای هر مورد مرگ مادر باردار
7 برگزاری کارگاه های آموزشی وباز اموزی متناسب با نیازسنجی آموزشی وبرنامه های ابلاغی اداره سلامت مادران جهت نیروهای بهداشتی
8 نظارت بر فعالیتهای ماما و بهورز تربیت شده مناطق روستایی و برگزاری جلسات باز آوزی و آموزشی مستمر جهت گروه مذکور
9 جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات و شاخصهای مرتبط با سلامت مادران
10 شناسایی مادران باردار در نیازمند مراقبت ویژه و ارجاع به سطوح تخصصی و انجام پیگیری های لازم در جهت تسهیل دسترسی به مراکز درمانی و اعزام به موقع به مراکز درمانی .
11 نظارت بر برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان
12پیگیری فعال پسخوراندهای مادران باردار از مراکز درمانی به بهداشت
13 تهیه و توزیع مواد آموزشی، دستورالعمل هاو....... در شهرستانهای تابعه - شرح وظایف کارشناس سلامت و جوانی جمعیت
1. تدوین برنامه عملیاتی به منظور بررسی و طبقه بندی نیاز ها و اولویت های برنامه
2. نظارت و پایش برعملکرد ، مراکز محیطی.
3.- اجرای دستورالعمل ها.
5. هزینه کرد اعتبارات براساس شرح هزینه ارسالی
6. جمع آوری آمارسرشماری و تجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده
7. جمع آوری و جمع بندی و تجزیه و تحلیل آمار ارسالی مراکز محیطی وارسال به معاونت بهداشتی
8. برگزاری دوره و برنامه های آموزشی بر اساس نیاز سنجی و بررسی های بعمل آمده
9. برگزاری همایش ، ،سمینار و ....(در مرد تبعات تک فرزندی –فواید فرزند آوری –عوارض زایمان سزارین –وفواید زایمان طبیعی –پیشگیری از ناباروری )
10. نظارت بر نحوه اجرای برنامه های آموزشی مربوطه برای ارائه دهندگان خدمت
11. پایش و نظارت بر چگونگی اجرای برنامه ها در واحدهای ارائه خدمت
12. آموزش و باز آموزی رده های مختلف پرسنلی ( پزشک – ماما – کاردان – کارشناس و بهورز )
14. جمع آوری آمار عملکرد وارائه آمار عملکرد فصلی
15. نظارت بر نحوه برگزاری کلاسهای آموزش هنگام ازدواج
16. نظارت بر توزیع وسایل و تجهیزات مورد نیاز واحدهای مامایی
17-برگزاری کمیته های ازدواج به صورت فصلی
18-برگزاری کمیته قرارگاه جمعیت به صورت ماهیانه
19برگزاری کارگاه مشاوره فرزند آوری به صورت 6ماهه جهت همکاران پزشک –ماما- کارشناس ناظر –مراقب سلامت وبهورز
20آموزش ماده های قانون حمایت از خانواده وجوانی حمعیت . - شرح وظایف کارشناس میانسالان:
1-مشارکت در برنامه ریزی عملیاتی متناسب با شرایط ونیازهای منطقه ای ومشارکت در تدوین استانداردها دستوروالعملهای اجرایی در چهار چوب ضوابط تعیین شده در خصوص سلامت میانسالان
2-نظارت وبازدید از واحدهای مختلف اجرایی به منظورانطباق با دستورالعملهای صادره وپایش وارزشیابی برنامه ها اجرایی پیش بینی شده سلامت میانسالان
3-کمک در امر تهیه پروتکل های آموزشی برنامه سلامت میانسالان بر اساس نیازهای منطقه ای بدست آمده از مطالعات بررسی ها
4-کمک در امر اجرای برنامه های آموزش همگانی ونظارت برنحوه اجرای آن
5-مشارکت در طراحی،تهیه وتدوین مفاد وابزار کمک آموزشی مربوطه
6- تلاش وپیگیری در جلب مشارکت در هماهنگی های درون بخشی واقدام لازم برای تامین وتدارک منابع مورد نیاز برنامه های ذیربط
7 تلاش در جهت انجام برنامه های آموزشی گروههای هدف با هماهنگی درون بخشی وبرون بخشی با سایر ارگانها ذیربط (،آموزش وپرورش،بهزیستی ،شهرداری و...)
8 جمع آوری اطلاعات وامار وتجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده وارائه نتایج به مسئولین مربوطه
9 تلاش در جلب مشارکت وهمکاری گروههای مردمی وداوطلبی جامعه در جهت اجرای هر چه بهتر برنامه
-10 تلاش در جهت توسعه وارتقای دانش ومهارت شغلی خود
-11 انجام سایر امور مربوطه طبق دستور مقام ما فوق - شرح وظایف کارشناس سالمندان:
1- برگزاری کلاس و کارگاه های آموزشی جهت مراقبین ،پزشکان و بهورزان شاغل
2- تهیه شاخصهای بهداشتی مربوط به برنامه مراقبتهای ادغام یافته سالمندان و شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی به تفکیک
مراکز،پایگاهها و خانه های بهداشت
3- انجام بازدید از خانه های بهداشت و پایگاهه و مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش و نظارت بر کمیت و کیفیت خدمات ارایه شده در سطوح محیطی و پایش فعالیتهای کاردانها و کارشناسان بهداشتی و بهورزان براساس چک لیست برنامه
4- آموزش نیروهای بدو استخدام( پزشک، ماما، کارشناس و کاردان بهداشتی)
5- جمع آوری آمارهای ارسالی از مراکز بهداشتی درمانی و جمع بندی آمارها و ارسال به صورت فصلی (برنامه مراقبتهای ادغام
6- تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و ارائه پس خوراند لازم به واحدهای تابعه
7- بررسی و برنامه ریزی و تعیین اهداف و خط مشی های اجرایی در زمینه برنامه های مربوط به سالمندان
8- تجزیه و تحلیل و ارزشیابی اطلاعات مربوط به عملکرد برنامه ها و تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامه ها و ارائه آن به مسئولین مربوطه
9- نگهداری اطلاعات و داده های موجود در برنامه و بهره گیری از آن در برنامه ریزی های آینده
10- همکاری و هماهنگی با سازمانها ، موسسات ، نهادها به منظور برنامه ریزی و پیشبرد اهداف برنامه سلامت سالمندی
همکاری موثر و مداوم با سایر واحدهای ستادی
11- شناسایی و طبقه بندی خطر پذیری سالمندان به صورت سالیانه
12- شرکت درجلسات بهداشت خانواده به منظور برنامه ریزی وبحث و تبادل نظر در زمینه برنامه
13- همکاری و هماهنگی و اقدام لازم جهت بزرگداشت هفته ملی سلامت سالمندی
14- نظارت ، پایش و ارزشیابی فعالیت های آموزشی ، اجرایی و .... در سطح شهرستانهای تابعه و واحدهای محیطی
15 آموزش و بازآموزی نیروهای بهداشتی درمانی در خصوص برنامه بهبود شیوه زندگی سالم و مراقبتهای ادغام یافته سالمندان