جلسه وبینار هر خانه یک پایگاه سلامت، سالن جلسات مرکز بهداشت استان مرکزی، ۴ مرداد ماه

۰۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۳ کد : ۱۰۶۵۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۵۶
جلسه وبینار هر خانه یک پایگاه سلامت، سالن جلسات مرکز بهداشت استان مرکزی، ۴ مرداد ماه

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی در جلسه وبینار هر خانه یک پایگاه سلامت که روز شنبه مورخ 4 تیر ماه در سالن جلسات معاونت بهداشتی  برگزار گردید  دکتر نظری گفت : بحثی که بطور اساسی در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت وجود دارد افزایش سطح سواد سلامت مردم است .یکی از معضلات ما در سطح جامعه برای کنترل ها و پیشگیرهای که می خواهیم انجام بدیم سطح سواد مردم است . در طی سالیان بعد از شروع طرح تحول سلامت در این راستا بحث برنامه خود مراقبتی اجرا شد که تا حدود زیادی در سطح استان موفق عمل کردیم و توانستیم یکی از دانشگاه های برتر در این زمینه باشیم .

ایشان بیان کرد: با پوشش خوبی آموزش سفیران سلامت بخصوص در زمینه آموزش سفیران سلامت خانواده را در سطح شهرستان ها به انجام رساندیم . زحمات زیادی را مراقبین سلامت و مسولین واحدها به انجام رساندند بخصوص همکاران آموزش سلامت که به ارقام و شاخص های قابل قبولی دست پیدا کردند .

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: پتانسیل سفیران سلامت و درکنار آن داوطلبین سلامت  که در حوزه بهداشت در کنار ما بوده اند و حتی قبل از برنامه تحول سلامت کمک حال ما بوده اند زحماتشان در کنترل و پیشگیری که در بیماری کرونا داشتیم مغفول ماند و بخاطر اینکه ارتباطات کمتر بود به درستی از این پتانسیل استفاده نشد .

وی ذکر نمود : در این طرح باید سفیران سلامتی را که در کنار داوطلبین سلامت به آنها آموزش داده شده است داشته باشیم . قبلا داوطلبین سلامت را برای 50 خانوار در نظر می گرفتیم الان به 20 خانوار کاهش یافته است که نشان دهنده اهمیت کار است .حسن بزرگی که در مردم جامعه ایران داریم بحث ایثار ، فداکاری و آمادگی برای کارهای خیر و عام المنفعه است که از این پتانسیل باید بهره بگیریم در جهت جذب داوطلبینی که آمادگی لازم را برای انجام فعالیت بهینه دارند و بتوانند بخوبی کمک حال همکاران محیطی باشند در سطح جامعه ، سطح محلات در حقیقت محله سالم و افزایش سطح سواد سلامت مردم را توسط این عزیزان با کمک سفیران سلامت داشته باشیم .

معاون بهداشتی متذکر شد : اگر این برنامه به درستی انجام شود ارتشی را و یک تشکیلات منظمی را ساماندهی کنید که هر لحظه بخواهید از پتانسیل اونها در جهت ساماندهی وضعیت رفتار بهداشتی مردم در راستای حفظ سلامتشان استفاده بکنید مثلا در همین پویش زدن ماسک و شستشوی دست اگر تشکیلات مناسبی را پی ریزی کنید و بتوانید پایه و اساس این طرح را در شهرستان خودتان به درستی بذارید می توانید بسیار موفق باشید و با یک سلسله مراتب آبشاری می توانید بحث را به داخل خانواده ها بکشید و هر خانواده ای بداند قرار است چه اتفاقی در پویش ماسک بیافتد و چه وظایفی دارد اگر این اتفاق بیافتد مطمئنا می توانید در همه زمینه ها موفق عمل کنید . در زمینه رفتاری که در پیشگیری از بیماری یا رفتاری که اگر کسی مبتلا به بیماری بشود دارد باید اطلاع رسانی لازم را به مردم داشته باشیم و در حقیقت رفتار اون ها را تغییر بدیم . این تغییر رفتار کار راحتی نیست مگر اینکه زحمت زیادی کشیده شود .

دکتر جواد نظری مطرح کرد : یکی از کارهای خوب اجرای این برنامه است به شرطی که پایه و اساس آن درست انجام شود باید از پتانسیل هم روسای مراکز، هم مدیران ستادی و هم مسئولین شبکه و پتانسیل افرادی در سطح شهرستان که می دانید هم آگاهی خوبی و هم قدرت نفوذ و قدرت کلام خوبی در بین مردم دارند استفاده بکنید تا بتوانید این طرح را بخوبی ساماندهی کنید و در حقیقت هم سطح سواد سلامت مردم عزیزمان را وهم سطح همکاریشان را باخودمان در مجموعه بهداشت افزایش دهید .

ایشان در ادامه فرمود : اگر خوب توجه بکنیم یکی از طرح های است که می تواند خیلی کمک حال ما باشد در ادامه برنامه مبارزه با کرونا و اگر موارد دیگری در سطح جامعه اتفاق بیافتد به راحتی میتوانیم در کنترل آنها تنها  در اپیدمی های نیست در سایر موارد بیماری های غیر واگیر نیز می توانیم از این پتانسیل استفاده کنیم .این برنامه درازمدت و سیاست اصلی فعلی وزارت بهداشت است که از زمان شروع طرح تحول سلامت برنامه ریزی شد شخص وزیر بر ساماندهی و نهادینه شدن این طرح در سطح جامعه بسیار تاکید دارند . حوزه بهداشت این را از ما می خواهد و مرتبا ما را پایش می کند بنابراین زحمات شما و عملکرد مدیریتی شما را بخوبی نشان خواهد داد که چقدر در شهرستان خود می توانید موفق باشید .مطمئن باشید برنامه ای است که طی چند سال آینده یکی از محورهای اصلی کار وزارت بهداشت است .  

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در پایان تاکید کرد : در تمام سطوح مدیریتی شهرستان با اهتمام ویژه ای روی این بحث فعالیت و دقت نظر داشته باشید و سعی کنید برنامه را به درستی پایه گذاری کنید تا بتوانید در ادامه برنامه از این پتانسیلی که برنامه ریزی کردید به درستی استفاده کنید .

 

 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: پایگاه سلامت سفیران سلامت


نظر شما :