پیام دکتر نظری معاون بهداشتی بمناسبت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر ، مرداد ماه

سیاره ای سالم؛ با حمایت از تغذیه با شیر مادر
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۰۸۱۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۰۰
پیام دکتر نظری معاون بهداشتی بمناسبت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر ، مرداد ماه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال 1399یا 2020( سیاره سالم؛ با حمایت از تغذیه با شیر مادر) به تأثیر تغذیه شیرخواران بر تغییرات آب و هوایی و محیط زیست و هم چنین ضرورت حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر در راستای سلامت کره خاکی و ساکنان آن می پردازد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، دکتر جواد نظری افزود: موضوع شعار در ارتباط با بخش 3 اهداف توسعه پایدار 1420 تنظیم شده است که ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و تغییرات آب و هوایی و محیط زیست را برجسته می کند. رویکرد WABA(سازمان اتحاد جهانی اقدام برای شیردهی) پرداختن به زنجیره ای از همکاری بین بخشی و در سطوح مختلف است تا با گروه هایی که در زمینه مسائل زیست محیطی کار می کنند به هدف مشترکی دست یابند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مزایای زیست محیطی  تغذیه با شیر مادر در طول سالهای گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته، شعار سال جاری فرصتی برای جبران این غفلت فراهم می کند. از سوی دیگر با وجود  همه گیری COVID- 19 که نظام سلامت و زندگی اجتماعی مردم را در اغلب کشورهای جهان و به ویژه بخش های مختلف کشور ما درگیر کرده و سلامت کره زمین و ساکنان آن را به مخاطره انداخته است؛ لازم است از این جنبه نیز به شعار مذکور پرداخته شود. باید همگی با هم بر ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و محیط زیست تأکید کنیم، تغذیه با شیر مادر نمونه بارزی از ارتباط عمیق بین سلامت انسان و اکوسیستم های طبیعت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ، تاکید کرد: با توجه به محدودیت های اجتماعی در دوران کرونا، استفاده از فضای مجازی نظیر وبینارهای آموزشی، برگزاری پویش ها در فضاهای مجازی و سامانه های پیامکی و اطلاع رسانی  جهت آگاه سازی عموم، جلب همکاری صدا و سیما، جلب مشارکت و هماهنگی مقامات استان، سازمان محیط زیست و دیگر سازمان ها و نهادها برای استفاده از ظرفیت های اطلاع رسانی موجود با رویکرد حفظ محیط زیست توصیه می شود.  تغذیه با شیر مادر، غذای تجدید پذیر طبیعی و از نظر محیط زیست ایمن و سبز است زیرا بدون آلودگی، تولید زباله و نیاز به بسته بندی تولید شده و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

وی یادآور شد: تغذیه مصنوعی ردپای قابل توجه زیست محیطی را به همراه دارد که منجر به کاهش منابع طبیعی تخریب محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه ای می شود، که باعث گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی می شود.

دکتر نظری در پایان اضافه کرد: حفظ ترویج و حمایت از تغذیه با شیرمادر در رفع بی عدالتی های مسیر توسعه پایدار نقش بسزایی دارد. انشاء الله با همت و تلاش در زمینه حساس سازی و فرهنگ سازی اندیشه ها در راستای ترویج تغذیه کودکان این مرز و بوم به بالندگی کشور در زمینه حفظ محیط زیست و سلامت روحی و روانی آینده فرزندانمان تلاش افزون خواهیم داشت. 

کلید واژه ها: تغذیه مصنوعی شیرخواران


نظر شما :