سخنان دکتر نظری بمناسبت هفته اطلاع رسانی حوادث و پیشگیری از سوانح ( ۱۳ لغایت ۲۰ مرداد ماه )

۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۰۸۷۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۷۷
دکتر نظری بمناسبت هفته اطلاع رسانی حوادث و پیشگیری از سوانح ( ۱۳ لغایت ۲۰ مرداد ماه ) گفت : حوادث یکی از مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت و یکی از سه عامل اول بروز مرگ و میر در ایران و جهان است.از آنجا که حوادث، علت عمده مرگ در سنین جوانی است، سال های از دست رفته عمر بیشتری را موجب می شود. به همین دلیل در کشور ما سال های از دست رفته عمر به علت حوادث در مرتبه اول قرار دارد.
سخنان دکتر نظری بمناسبت هفته اطلاع رسانی حوادث و پیشگیری از سوانح ( ۱۳ لغایت ۲۰ مرداد ماه )

دکتر نظری بمناسبت هفته اطلاع رسانی حوادث و پیشگیری از سوانح ( 13 لغایت 20 مرداد ماه ) گفت : حوادث یکی از مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت و یکی از سه عامل اول بروز مرگ و میر در ایران و جهان است.از آنجا که حوادث، علت عمده مرگ در سنین جوانی است، سال های از دست رفته عمر بیشتری را موجب می شود. به همین دلیل  در کشور ما سال های از دست رفته عمر به علت حوادث در مرتبه اول قرار دارد.

وی بیان کرد: حوادث در ایران سومین علت مرگ را تشکیل می دهد.سوانح و حوادث بالاخص سوانح ترافیکی بعنوان یکی ازعوامل مهم و تهدید کننده زندگی انسان ها درآمده است. حوادث غیرعمدی 10 % کل مرگ ها را شامل می شود. در میان حوادث غیر عمدی، حوادث ترافیکی بالاترین علت مرگ است (54 % مرگ های ناشی از حوادث غیرعمدی). روند روبه رشد مرگ های ناشی از حوادث طی سال‌های اخیر زنگ خطر جدی برای بخش سلامت و اقتصاد را به صدا درآورده است.

معاون بهداشتی خاطر نشان کرد : مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر در راستای رسالت سازمانی خود در خصوص مراقبت و کنترل بیماری های غیر واگیر، اقدام به جمع آوری و تجزیه و تحلیل آسیب های ناشی از حوادث از طریق دانشگاه های علوم پزشکی کشور نموده است. آسیب های ناشی از حوادث از عمده ترین علل بار بیماری ها و ناتوانی ها در کشور محسوب می شود که نیاز به مراقبت دارد.

ایشان اظهار داشت : در نظام تحول سلامت در حوزه بهداشت، رویکرد پیشگیری و کنترل عوامل خطر پنج حادثه عمده شامل حوادث ترافیکی، غرق شدگی، سوختگی، سقوط و مسمومیت است. توانمند سازی جامعه به همراه اصلاح محیطی و اِعمال قوانین پایدار سه عامل عمده برای کاهش مرگ و مصدومیت های ناشی از حوادث هستند. 

 رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح نمود: شناسایی و کنترل عوامل خطر مؤثر در بروز حوادث می تواند به میزان بسیار زیادی از بار بیماری و مرگ در کشور بکاهد. در نظر گرفتن این جنبه از مشکلات سلامتی مردم در نظام تحول سلامت بسیار اهمیت یافته ومی تواند زمینه ساز تحولی شگرف در خدمات بهداشتی را فراهم آورد.

ایشان در پایان افزود: بخش مهمی از پیشگیری از سوانح و حوادث با خود مراقبتی قابل دست یابی است، نکته مهم در نظر گرفتن نقش مردم است.براساس آخرین گزارش از پزشکی قانونی استان مرکزی بیشترین حوادث در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1398 به ترتیب : حوادث ترافیکی 275 نفر-مسمومیت 22 نفر-غرق شدگی 12 نفر -سوختگی 10نفر وسقوط  نفر بوده است .

 

کلید واژه ها: پیشگیری از سوانح حوادث غیرعمدی خودمراقبتی


نظر شما :