سخنان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در راستای اجرای برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت ، مرداد ماه

۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۸ کد : ۱۰۹۰۴ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۶۰
سخنان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در راستای اجرای برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت ، مرداد ماه

 

دکتر نظری گفت : برنامه ملی هر خانه، یک پایگاه سلامت در راستای توسعه پوشش همگانی سلامت در کل شهرستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی همگام با کل کشور  در سه حوزه شامل حوزه خدمات پیشگیری، درمان های اولیه و  توانبخشی به اجرا درمی آید.

ایشان فرمود: برای آموزش این اصول به خانواده ها در این سه حوزه از هر خانه یک فرد را که با سوادترین و موثرترین فرد خانواده است، بعنوان سفیر سلامت خانواده   شناسایی و انتخاب کرده و این فرد توسط کارکنان بهداشتی ما درسطح پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت بصورت مجازی و حضوری آموزش می بینند تاتمامی آموخته ها را به سایر افراد خانواده خویش، دوستان و ... منتقل نمایند .

معاون بهداشتی عنوان نمود: چون این برنامه در راستای اجتماعی شدن سلامت و درگیر شدن همه گروههای اجتماعی بوده و رویکرد سلامت مردم محور دارد
باید از بسیج محله، مسجد محله، خیرین، جوانان، زنان، گروه های غیر دولتی در اجرای هر چه بهتر این برنامه کمک بگیریم.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد : در این برنامه داوطلبین سلامت  نیز بعنوان رابط سلامت محله که هریک 20 خانوار دارای سفیر سلامت را از نظر برخورداری ازاطلاعات بهداشتی و دیگر برنامه های مرتبط با سلامت پوشش می دهند. در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت جذب برنامه می گردند تا در راستای خدمات افتخاری و خیرخواهانه مرتبط با سلامت آموزش های تکمیلی در زمینه مسایل بهداشتی ببینند وتوانمند شوند .

نظری اظهار کرد: دراین راستا از رابطین  سلامت انتظار می رود  با سازمان های مردم نهاد و خیرین برای مشارکت در اجرای برنامه ارتباط برقرار نمایند .
شایان ذکر است دلیل اصلی اجرای برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" در سطح وزارت بهداشت و دانشگاهها  این است که این برنامه مطابق با هدف سوم اهداف توسعه پایدار یعنی سلامتی برای همه توسط همه است. در این برنامه ما دنبال دستیابی به پوشش همگانی سلامت هستیم و ابعاد پوشش همگانی سلامت شامل پوشش جمعیتی، پوشش هزینه‌ای، پوشش خدماتی و ارتقای کیفیت خدمات  است.

وی در پایان تاکید کرد : دراین برنامه هدف این است که  دانش و  سواد سلامت مردم بالارفته و مردم به این باور برسند که خود مسئول سلامتی خویش هستندو علیرغم تمام تلاشهای که در نظام سلامت رخ می دهد خودمراقبتی نقش اساسی درحفظ سلامت مردم دارد زیرا 85-65 درصد مراقبتهای مرتبط با سلامتی از جنس خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی و مدیریت ناخوشی های جزیی و.... می باشد .


 

کلید واژه ها: پایگاه سلامت پوشش همگانی سلامت معاون بهداشتی


نظر شما :