معاونت بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک

بهورزان سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۱۵۲۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۰۱
کارشناس مسئول بهورزی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بهورزان در خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی در مناطق محروم و روستاها نقش مهمی را ایفا کرده و موفقیت های زیادی در ارتقاء سطح سلامت دارند.
بهورزان سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا

به گزارش روابط عمومی، فاطمه قنبری افزود: بهورزان تا حد امکان از افراد بومی همان منطقه انتخاب و پس از دو سال آموزش توسط مربیان کارآزموده در زمینه‌های مختلفی چون واکسینه کردن، بهداشت محیط، آموزش سلامت، حوادث، دهان و دندان و تغذیه و دیگر موارد به جمعیت تحت پوشش خود، خدمات بهداشتی ارائه می دهند.

وی اظهار داشت: ۴۷۴ بهورز در ۲۷۶ خانه بهداشت در استان مرکزی فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۴۹ نفر مرد، ۳۲۵ نفر زن و همچنین ۱۴۹ نفر از این تعداد نیز دانش آموز هستند.

وی خاطرنشان کرد: تعلیم دیدگان بهورزی توسط ۳۰ مربی و کارشناس با تجربه در ۶ مرکز فعال بهورزی در سطح استان، آموزش های لازم را فراگرفته و پس از اتمام دوره آموزشی مشغول به کار می شوند.

قنبری تاکید کرد: سه مرکز در شهرستان های اراک، شازند و آشتیان فعال هستند، اما در شهرستان های خنداب، فراهان و کمیجان به دلیل فعال نبودن خانه بهورز، کارشناسان استان جهت هماهنگی با بهورزان این مناطق و شهرستانها همکاری می نمایند.

کارشناس مسئول بهورزی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه به سختی کار بهورزان و دو چندان شدن حساسیت و فشار کاری آنان بعد از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بهورزان نیز پا به پای مراقبین سلامت، پزشکان و پرستاران، در مناطق روستایی و کمتر برخوردار و حتی در برخی از موارد در مناطق شهری به کمک آنها آمده و در امر مراقبت و پیشگیری، فعالیت های تاثیرگذاری داشتند.

وی افزود: ضدعفونی کردن معابر و سطح روستاها، آموزش افراد، صحبت کردن با خیرین برای تهیه و تامین لوازم مورد نیاز بهداشتی، پیگیری وضعیت حال جسمانی مبتلایان و روند درمان آنها، مراقبت از خانواده مبتلایان و ایزوله کردن آنها مهمترین اقدامات بهورزان در روزهای کرونایی و نظارت و برگزاری جلسات متعدد با هیات های مذهبی برای برگزاری مراسمات عزاداری و سوگواری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در ایام ماه محرم بوده است.

قنبری در پایان به جذب ۶۰ بهورز از فارغ التحصیلان کاردانی و کارشناسی برای فعالیت در زمینه های چون بهداشت محیط و عمومی و غیره در سالجاری و اضافه شدن آنان به جامعه بهورزان بعد از طی شش ماه آموزش اشاره کرد و گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلاء همکاران و قطع زنجیره انتقال، آموزش های لازم به بهورزان به صورت مجازی و از راه دور خواهد بود.

کلید واژه ها: بهورزان ویروس کرونا معاونت بهداشتی


نظر شما :