هفته سالمند بهانه ای برای توجه بیشتر به سالمندان

۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۹ کد : ۱۲۲۵۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۵۰
مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: فرا رسیدن هفته سالمند بهانه ای است برای توجه هر چه بیشتر به این عزیزان و فرصتی برای تلاش در جهت رفع نیاز آنهاست.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر شهلا نظری افزود: گروه های سالمند همانند سایر گروه های موجود در جامعه نیاز به توجه دارند و با توجه به جمعیت سالمند استان مرکزی همواره در سالیان متوالی تلاش کرده ایم که سالمندان عزیز را از لحاظ جسمی، روحی و روانی تحت نظر قرار دهیم و غربالگری کنیم.

وی اظهار داشت: جمعیت سالمند در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ۱۱۲ هزار نفر است و درصد سالمندی در استان ۱۳ و ۳ دهم می باشد و بر اساس آمار در کل کشور بعد از استان گیلان در رتبه دوم قرار داریم.

وی تاکید کرد: از میان شهرستان های استان؛ تفرش، آشتیان و فراهان بیشترین افراد سالمند را به خود اختصاص داده اند.

وی خاطر نشان کرد: BMI، تغذیه و روان آنها به دقت توسط پزشک بررسی و در صورت نیاز به کارشناسان مربوطه ارجاع داده می شوند، همچنین در طی بازه زمانی خاص آزمایشات قند و چربی و فشار برای این گروه به صورت رایگان انجام می شد.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه ضمن اشاره به اینکه تمامی این اقدامات در مراکز شهری و روستایی به دقت انجام می گیرد، گفت: با توجه به اپیدمی طولانی مدت بیماری کرونا امکان مراجعه حضوری برای سالمندان که جزو گروه‌های پرخطر ما هستند وجود ندارد، ولی اگر فرد سالمندی به پایگاه های ما مراجعه کند اقدامات لازم برای وی صورت می گیرد.

دکتر نظری افزود: از اوایل اسفند سال گذشته و با توجه به شیوع همه گیری بیماری کووید ۱۹، غربالگری و آموزش‌های تلفنی برای این عزیزان شروع شد و سعی نمودیم این اقدامات را در فواصل منظم تکرار کنیم که در این راه، تقریبا ۱۰۰ درصد این جمعیت پوشش داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: به منظور حفظ سلامت سالمندان عزیز تیمی متشکل از همکاران بهداشت محیط، مبارزه با بیماری ها و سلامت خانواده به طور مکرر و مرتب از مراکز نگهداری سالمندان در اراک (حاجی آباد، ابراهیم آباد و مرکز آلزایمر)، مراکز سالمند موجود در آشتیان، تفرش و دلیجان بازدید کرده و بر رعایت پروتکل های بهداشتی در این اماکن نظارت داشته و دارند.

دکتر نظری گفت: به مناسبت هفته سالمند بازدیدی از مرکز آلزایمر در اراک داشتیم و وسایل حفاظتی از جمله ماسک، دستکش، الکل و آب ژاول به آنها اعطا شد، اما متاسفانه برای مراکز دیگر اعتبارات وزارتخانه‌ای هنوز داده نشده است و در این باب انتظار کمک از خیرین عزیز را داریم.

وی در پایان افزود: تمامی ابلاغیه ها و شعارها به مناسبت این هفته و با همکاری بهزیستی به عنوان متولی اصلی سالمندان و با همکاری و مساعدت صدا و سیما به تمامی مراکز و ارگان ها و عموم مردم رسیده است و امیدواریم تمامی دستگاه ها توجه بیشتری به این گروه داشته باشند.

گفتنی است  برنامه های متعددی در هفته سالمند امسال  که با شعار «کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» و با رویکرد گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان، از هفتم تا سیزدهم مهرماه ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.

کلید واژه ها: جمعیت سالمند پروتکل های بهداشتی


نظر شما :