پیام دکتر علیمحمدی سرپرست معاونت بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بمناسبت هفته سلامت بانوان( سبا) ، ۲۴ مهر ماه

۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۴ کد : ۱۲۶۰۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۱۷
پیام دکتر علیمحمدی سرپرست معاونت بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بمناسبت هفته سلامت بانوان( سبا) ، ۲۴ مهر ماه

دکتر علیمحمدی سرپرست معاونت بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بمناسبت فرارسیدن هفته سلامت بانوان ایران( سبا) 24 لغایت 30 مهر ماه با شعار "سلامت زنان در دوره کرونا  " پیام تبریکی صادر نمود.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی متن این پیام بشرح ذیل می باشد :

علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از  بیماری کووید 19 در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان در همه گیری فوق، افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در دوره همه گیری درخانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست وبد رفتاری ها و آسیب های آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها و.... آسیب های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد خواهد آورد.

یکی از آسیب های اصلی یک بحران به وجود آمدن شرایط ناپایدار در موقعیت های اجتماعی خانوادگی است و شیوع بحران کرونا با برهم زدن شرایط متعادل اجتماعی، خانه را به عنوان امن ترین جای جهان مجدداً مورد توجه جهانی قرار داد و زنان ستون اصلی بنیاد خانواده و به تبع آن جامعه هستند.

در روزهایی که با پویش در خانه بمانیم مواجه بودیم این زنان بودند که بزرگترین نقش خود را برای حضور در منزل و مدیریت بحران در خانه ها به نمایش گذاشتند در چنین شرایطی زنان با تکیه بر توانایی های اکتسابی و بالقوه خود و ایفای نقش مادر و همسری در خانواده در جهت فراهم آوردن پویایی و انگیزش مثبت در خانه‌ها تلاش کردند و فضای خانه‌ها را تبدیل به محیطی برای برقراری ارتباطات موثر و فراگیر برای تک تک اعضای خانواده کردند.

بدون شک زنان الگوی در مدیریت بحران کرونا بوده اند و با قدرت تصمیم گیری خردمندانه و فداکاری خستگی‌ناپذیر شان بار دیگر بر بلندای این مسئولیت تکیه زدند و با قرار گرفتن در شرایط مختلف به خوبی نقش راهبردی و عملیاتی خود را به ظهور و بروز رساندند.

مدیریت مناسب بانوان در زمان های بحرانی در سلامت روحی و روانی خانواده تاثیر بسزایی دارد و نقش زنان در مدیریت این بحران همانند سایر صحنه‌ها بسیار پررنگ است و باید از توانمندی بانوان در دوران پسا کرونا نیز استفاده شود.

زنان در جوامع مختلف هر یک نوعی از تبعیض را در ایام شیوع بیماری تجربه می‌کنند؛ عدم وجود زیرساخت‌های اینترنتی و تجهیزات الکترونیکی، عدم توانایی پرداخت هزینه‌های اشتراک اینترنت همراه و خانگی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی و کلاس‌های آنلاین جهت تحصیل یا کسب سایر آموزش‌های ضروری، نداشتن استقلال مالی جهت تامین مایحتاج جهت عدم خروج متناوب از خانه به دلیل گستره بیماری، نداشتن آزادی‌های فردی و خلوت مورد نیاز برای کسب قوای ذهنی و روحی، عدم دسترسی به اقلام بهداشتی مورد نیاز و همچنین خدمات پزشکی مخصوص مادران و زنان باردار و... همگی از مسائلی هستند که زنان را در دنیای پس از کرونا در دایره تنگ‌تری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی قرار داده است.

نظارت بر رعایت مسائل بهداشتی و ایجاد انگیزه و آرامش میان اعضای خانواده از اهم وظایف زنان در ماه‌های اخیر شده است. اما آیا شرایط در زنان باعث ایجاد فشارهای روحی و استرس‌های مالی و معنوی شده است . بنابراین توجه به سلامت جسمانی و روانی زنان در روزهای رویارویی با این نوع کم سابقه از بیماری امری حیاتی است و سلامت آنان به پایداری جبهه ی سلامت در کل جامعه کمک شایانی می نماید.

 زنان به واسطه توانمندی بالقوه و مهارت‌های اکتسابی، توانمندی بیشتری در جهت مدیریت و بهتر سپری کردن این روزها دارند؛ بگونه ای که در این راستا  مقام معظم رهبری از نقش زنان ایرانی در مدیریت خانواده در روزهای کرونایی تقدیر و تشکر نمود.

اینجانب نیز بمناسبت هفته سلامت بانوان ایران ( سبا) از زحمات و تلاش های  کلیه زنان کشور عزیزم ایران و همکاران خودم در دانشگاه علوم پزشکی اراک و بالاخص حوزه بهداشت در تمامی عرصه ها و بویژه در دوران شیوع پاندمی کووید 19 تشکر می نمایم و برایشان آرزوی سلامت و توفیق روز افزون از خداوند متعال مسئلت دارم .

کلید واژه ها: سلامت زنان بیماری کووید 19 معاونت بهداشتی


نظر شما :