۲۶ هزار نفر از جمعیت استان مرکزی دیابت دارند

۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۸ کد : ۱۳۳۸۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۲۸
اراک - ایرنا - رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۲۶ هزار نفر از جمعیت این استان دیابت دارند و اطلاعات آنان در سامانه سیب ( درگاه اطلاعات یکپارچه بهداشت کشور) ثبت شده است.
۲۶ هزار نفر از جمعیت استان مرکزی دیابت دارند

دکتر«پری میرشفیعی» در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته دیابت (۲۴ تا ۳۰ آبان ماه)، افزود: میزان ابتلا مردم استان به دیابت  سال ۱۳۹۵ در قالب پیمایش «عوامل خطر و شیوع بیماری دیابت و فشارخون» مردم استان انجام شد که بر اساس نتایج آن بهعنوان آخرین رصد این حوزه، ۱۱ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال استان به بیماری دیابت مبتلا هستند که  ۶ و سه دهم درصد آنان در سامانه سیب و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی ثبت شده‌اند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی با یادآوری اینکه ۵۰ درصد از بیماران دیابتی درجهان از بیماری خود مطلع نیستند، اظهار داشت: میانگین آگاهی ایرانیان از بیماری دیابت ۷۵ درصد است اما، این شاخص در استان مرکزی ۷۷ و سه دهم درصد بوده و از میانگین کشوری بالاتر است.

دکتر میرشفیعی افزود: پنج و نیم میلیون نفر در ایران و ۴۸۳ میلیون نفر در جهان در سن ۲۰ تا ۷۹ سال به دیابت مبتلا هستند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ شمار آنان به ۷۰۰میلیون نفر برسد.

وی اظهار داشت: بیش از یک میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان به دیابت نوع یک مبتلا هستند و ۳۷۴ میلیون نفر نیز با اختلال تحمل گلوگز دست و پنجه نرم می‌کنند که در صورت نبود مداخله موثر بسیاری از آنان وارد مراحل بیماری می‌شوند.

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: مراقبت و پیگیری وضعیت بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون، چک میزان قند خون و سنجش‌های ویژه  بیماران دیابتی استان با وجود شیوع ویروس کرونا هم به شکل حضوری و غیرحضوری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در زمان شیوع کووید ۱۹ انجام می‌شود.

دکتر میرشفیعی افزود: انسولین بیماران دیابتی استان مرکزی در مقطعی از امسال با کمبود مواجه بود و این معضل حل شده و با هماهنگی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی چند داروخانه برای تامین انسولین بیماران دیابتی استان فعالیت دارند.

۲۶ آبان ماه روز انسولین ودیابت  نامگذاری شده به‌دلیل آنکه امسال یکصدمین سال شناسایی انسولین  توسط دکتر «فردریک بنتینگ» است.

کلید واژه ها: بیماری های غیرواگیر دیابت استان مرکزی


نظر شما :