پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان

۲۶ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۸ کد : ۱۴۰۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۳۶۸
پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان

‍ با توجه به برگزاری پویش ملی پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان دکتر نظری معاون بهداشتی گفت :درتمام کشورهای دنیا ، ماه اکتبر(9مهر تا 9 آبان) به عنوان ماه آگاهی رسانی در مورد سرطان پستان مشخص شده و با کمک حساس سازی و آگاهی رسانی به تشخیص زودهنگام و درمان و مراقبت تسکینی از این بیماری می پردازند.
ایشان بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت WHO نیز برنامه جامع کنترل سرطان پستان را به عنوان بخشی از برنامه کنترل ملی سرطان ترویج می دهد. 
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به تاکیدبراعلام برنامه های پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ماه اکتبر توسط معاون محترم بهداشت وزارت و متعاقب برگزاری کمیته دانشگاهی پویش ملی پیشگیری وتشخیص زودهنگام سرطان پستان با حضور کلیه معاونین دانشگاه وسازمان های مردم نهاد وموسسه های خیریه ومتخصصین سرطان ،معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک همگام با انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان مرکزی ( انجمن تبسم ) اقدام به برگزاری این پویش در روز پنج شنبه ۹۷/۷/۲۶ از ساعت ۱۶ الی ۲۲ با برپایی ایستگاه آگاهی بخشی واطلاع رسانی در میدان شهداء شهرستان اراک نمود.

نظری تاکید کرد: امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است.در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع ترین سرطان و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. در ایران نیز این بیماری در صدر سرطان های زنان قرار دارد .این سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده‌شود به راحتی قابل درمان است .مرگ یک زن در اثر سرطان پستان عواقب بسیاری برای خانواده و جامعه دارد. با توجه به اینکه این بیماری زنان را از یک سو به عنوان مادر و کانون خانواده در سن بازدهی فردی و اجتماعی درگیر می کند و از سوی دیگر شایع ترین سرطان در میان زنان است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.پیشگیری از ابتلا به این بیماری با واکسیناسیون امکان پذیر نیست، اما زنان با در پیش گرفتن یک الگوی سالم در سبک زندگی می توانند تا حدودی خود را از ابتلا به این بیماری ایمن نگه دارند.

وی عنوان کرد: پویش ملی پیشگیری وتشخیص زودهنگام سرطان پستان از روز ۲۶ مهرماه با استقرار ایستگاه های اطلاع رسانی در شهرهای مختلف ایران فعالیت خود را آغاز کرده و از طریق آگاه سازی چهره به چهره و توزیع بروشورهای آموزشی در زمینه سبک زندگی سالم، پیشگیری از سرطان پستان و خودآزمایی پستان، به بازدیدکنندگان اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون بهداشتی ذکر کرد: هدف اصلی افزایش اگاهی وسواد سلامت عمومی جامعه در موضوع شناخت و پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان با استفاده از روش های مختلف اطلاع‌رسانی و آموزشی است. در این مسیر اطلاع رسانی عمومی در زمینه خودمراقبتی، تشخیص زودهنگام و شناخت عوامل خطر تاثیرگذار قابل اصلاح بر میزان بروز آن با هدف پیشگیری اولیه مورد توجه دست‌اندرکاران خواهد بود.

کلید واژه ها: سرطان پستان خودآزمایی پستان


نظر شما :