روز جهانی استئوپروز(پوکی استخوان):.

۲۸ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۱ کد : ۱۴۲۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۷۶۶
ایران از نظر شیوع شکایات روماتیسمی بالاترین رقم در منطقه آسیا را دارا می باشد و حدود ۷۰% زنان و ۵۰% مردان بالای ۵۰ سال نیز به نوعی دچار استئوپروز یا استئوپنی هستند.
روز جهانی استئوپروز(پوکی استخوان):.

28مهر ماه مطابق با 20 اکتبر توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی استئوپروز(پوکی استخوان )تعیین شده است.بیماری ها ی عضلانی اسکلتی یکی از عمده ترین مشکلات سلامتی در دنیا هستند. در این گروه از بیماری ها براساس شیوع و بار ناشی از آن،  بیماری های پوکی استخوان، کمردرد، استئوآرتروز و بیماری های دیسترفی عضلانی بیشتر مطرح می باشند. ایران از نظر شیوع شکایات روماتیسمی بالاترین رقم در منطقه آسیا را دارا می باشد  و حدود 70% زنان و 50% مردان بالای 50 سال نیز به نوعی دچار استئوپروز یا استئوپنی هستند.

به همین مناسبت هر ساله برنامه هایی جهت افزایش آگاهی عمومی ،ارتقاو به روز رسانی اطلاعات علمی متخصصین ،توسط مرکز تحقیقات استئوپروزوپژوهشکده علوم غدد و متابولیسم برگزار می شود. "راه اندازی یک کمپین سالانه اختصاصی ،برای افزایش آگاهی جهانی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری های متابولیک استخوان".

با توجه به فراوانی بالای این بیماری در جهان و این که یکی از 5 بیماری کشنده دنیا محسوب می گردد و نظر به این که این بیماری و شکستگی های ناشی از آن هرساله هزینه های بسیاری را بر سیستم های بهداشتی درمانی کشور ها تحمیل می نماید، بزرگداشت  این روز در سطح جامعه می تواند در پیشگیری و کنترل این بیماری مهلک و ناتوان کننده نقش بسزایی داشته باشد.

کلید واژه ها: استئوپروز


نظر شما :