سرطان یک بیماری لاعلاج نیست

۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۲ کد : ۱۴۸۳۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۰۶
فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: نباید به سرطان به چشم یک بیماری لاعلاج نگاه کرد چرا که با حذف فاکتورهای خطر می توان از این بیماری جلوگیری کرد.
سرطان یک بیماری لاعلاج نیست

به گزارش روابط عمومی ، دکتر ساسان یعقوبی افزود: با شناختن و حذف فاکتورهای خطر می توان از ایجاد سرطان جلوگیری کرد و در مراحل اولیه تشخیص آن، به درمان رسید.
وی اظهار داشت: رشته هماتولوژی و آنکولوژی در کنار رشته رادیوتراپی، اکولوژی و رشته اونکوسرجری از متولیان اصلی مدیریت سرطان در جهان هستند که در آن، از بحث تشخیص زودرس  و بیماریابی تا درمان که می تواند درمان قطعی و علاج بخش و یا درمان تسکینی باشد را در بر می‌گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا از سرطان باید ترسید یا خیر چ، گفت: با نگاه به آمار مرگ و میر فعلی کشور مشخص می‌شود که مرگ به علت سرطان در حال حاضر پس از بیماری‌های قلبی و عروقی در جایگاه دوم قرار دارد و جایگاه مرگ بر اثر حوادث جاده ای را گرفته، پس باید گفت که از سرطان نباید ترسید ولی باید حواسمان را جمع کنیم.
وی تاکید کرد: از طرفی تحقیقات گسترده که در جهان با هدف تشخیص زودرس و درمان سرطان انجام می شود افق روشنی را جهت کنترل این بیماری در پیش روی انسان قرار داده است.
دکتر یعقوبی افزود: باید با توجه دقیق به گایدلاین ها و جدی گرفتن آنها به خصوص تشخیص زود هنگام سرطان کمر همت بسته و گام‌های موثری برداشته شود، اما متاسفانه در کشور ما این مهم هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده که می‌طلبد مسئولین به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
این فوق تخصص آنکولوژی در ادامه تصریح کرد: تست پاپ اسمیر برای سرطان دهانه رحم در خانم های متاهل از سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی شروع می شود، همچنین ماموگرافی سالانه جهت تشخیص کنترل پستان از ۴۰ سالگی و کولونوسکوپی افراد بالای ۵۰ سال برای کنسرهای کولورکتال از مهمترین اقدامات تشخیصی و درمانی این بیماری اند.
وی تاکید کرد: برای آقایان مشکوک به سرطان پروستات بالای ۵۰ سال، تست psa و CTS سالانه با کاهش دوز اشعه برای افراد سیگاری قهار بالای ۵۵ سال از دیگر اقدامات کنترلی است.
وی یادآور شد: توجه به علائمی مانند بی اشتهایی طولانی، کاهش وزن، سرفه های طولانی بدون دلیل و تعریق شبانه، خونریزی های غیر عادی از لثه و بینی، کبودی پوست و خونریزی ادرار یا مدفوع، تورم غیرطبیعی در بدن، تغییر عادات غذایی شامل گیر کردن غذا در گلو هنگام بلع، تهوع و استفراغ بدون دلیل، تغییر اجابت مزاج شامل اسهال و یبوست طولانی، از جمله علائمی هستند که می توانند سرنخ سرطان باشند.

کلید واژه ها: مدیریت سرطان آنکولوژی


( ۲ )

نظر شما :