اقدامی نوین دیگر در خصوص مبارزه با بیماری سل

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۰ کد : ۱۷۷۹۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۳۴
کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با دستگاه تست سریع تشخیص مولکولی بیماری سل، جواب نمونه ها زودتر مشخص می شود.
اقدامی نوین دیگر در خصوص مبارزه با بیماری سل

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت  استان مرکزی، دکتر مجید معیاری، بیان کرد: در شرایطی که همه‌ افکار به سمت کووید۱۹ بوده، امکان غفلت از تشخیص و درمان سل وجود دارد، اما دانشگاه علوم پزشکی اراک از این امر غافل نشده است.

وی افزود: با پیگیری های وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک و WHO، در آزمایشگاه سل دانشگاه اراک، دستگاهی راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفته که قابلیت تشخیص سریع مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در تعداد کم باسیل و شناسایی مقاومت به داروی ریفامپین را دارد.

وی تاکید کرد: دستگاه  Gene Xpert یا تست سریع تشخیص مولکولی بیماری سل بر اساس ژنوم مولکولی باسیل سل عمل می کند.

وی افزود: قیمت دستگاه حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه ۴ کاناله و دارای ۴ کارتریج است و همزمان نمونه خلط ۴ بیمار را مورد آزمایش و ارزیابی قرار می دهد و زمان پاسخ دهی نمونه آزمایش ۹۰ دقیقه است، در حالی که آزمایش PCR برای سل ۱۰ الی ۱۴ روز است.

وی تاکید کرد: با این دستگاه نتیجه سل بیماران زودتر مشخص شده و در زمان صرفه جویی می شود و درمان زودتر آغاز می گردد.

وی ضمن اشاره به اینکه جواب دستگاه  Gene Xpert نسبت به آزمایش PCR ارجح است و از دقت بالاتری برخوردار است، گفت: دستگاه Gene Xpert قابلیت شناسائی 6 نوع مایکوباکتریوم توبرکلوزیس را دارد.

مهمترین قابلیتهای دستگاه Gene Xpert : 1- با کمترین مقدار باسیل سل در نمونه خلط بیمار یعنی حدود پانصد عدد باسیل می تواند بیمار مبتلا به سل را شناسائی کند در حالی که با این تعداد باسیل و اسمیر خلط نیاز به تبحر بالای کاربر آزمایشگاه می باشد.

وی بیان کرد: تشخیص مقاومت باسیل سل به داروی ریفامپین که داروی اصلی خط اول درمان سل می باشد، یکی دیگر ویژگی بارز این دستگاه می باشد.

کلید واژه ها: کووید۱۹ تشخیص و درمان سل


نظر شما :